Prenote

Assalamualaikum

Mungkin dunia blogger tidak lagi semeriah dulu. Tapi aku tetap setia menulis disini. Dari 2009 hingga kini.

Wednesday, June 24, 2015

Tweet famous

Orang cakap, kalau nak kenal seseorang melalui status, maka bukalah status-status miliknya di twitter. Kerana twitter lebih menyerlahkan watak seseorang itu. Mungkin atas faktor limitasi huruf, maka tweet lebih 'precise' dan 'accurate' untuk menggambarkan pendirian dan pemikiran seseorang.

Tidak seperti facebook atau blog. Kerana penulisan yang panjang lebar boleh menyembunyikan identiti dan pandangan sebenar si penulis. Sebab itu twitter ialah medium lebih sesuai jika kita hendak menilai pandangan seseorang. Apa-apa pun ini hanya teori. Betul ke tak. Allahualam.

Bagi saya sendiri, amat suka menggunakan twitter untuk mengemukakan pandangan, pendapat atau nasihat. kerana ia lebih 'direct to the point'. Mudah faham dan lagi suka dibaca oleh pembaca.

Sehingga hari ini, twitter milik saya memiliki 7ribu followers. Taklah ramai dan tak famous macam abang-abang tweetfamous lain. Tapi bagi saya bukanlah bilangan itu yang utama. Kerana itu saya sentiasa nasihatkan diri saya. Dengan meningkatnya followers maka meningkatnya amanah. Amanah! ini bukan kerja yang boleh diambil mudah.


Setiap apa yang kita sampaikan akan didengari oleh ribuan orang. Apakah kita menyebarkan perkara-perkara yang baik dan bermanfaat. Atau perkara-perkara yang lagha dan boleh membawa kepada maksiat. Lebih buruk lagi apakah kita menjadi agen penyebar fitnah? Maka semuanya bergantung kepada tuan empunya account.

Ingatlah, jadikanlah laman sosial kita, tempat kita menanam benih-benih pahala dengan dakwah dan motivasi. Setidaknya ada manfaatnya laman sosial kita dan boleh memberatkan timbangan amal. InsyaAllah.

Mulai hari ini, ayuh kita tukar laman sosial yang kita miliki sebagai sebuah medan dakwah, medan nasihat dan medan motivasi. Ini bukan isu poyo atau belagak baik. Namun ini soal tanggungjawab. Tajdid dan perbetulkan niat kita. Moga setiap masa yang kita luangkan di laman sosial menjadi masa yang bermanfaat.

Bukan apa, kadang-kadang saya sedih melihat segelintir account milik abang-abang atau akak-akak tweetfamous. Tapi timelinenya dipenuhi dengan perkara-perkara lagha dan maksiat. Laman sosial yang menjadi ladang menuai dosa. Nauzubillah.

Maka sahabat,

Jangan sia-siakan peluang yang ada. Lebih teruk lagi menyalahgunakan peluang yang ada. Followers yang ramai, datang dengan amanah yang besar! Ingat tahu.

Okay. Itu sahaja dari saya pada kali ini. Dah nak berbuka puasa. Dekat sini, India lambat 2 jam 30 minit dari Malaysia. Nak siap-siap dulu. Assalamualaikum.