Prenote

Assalamualaikum

Mungkin dunia blogger tidak lagi semeriah dulu. Tapi aku tetap setia menulis disini. Dari 2009 hingga kini.

Saturday, September 6, 2014

Mad’u vs ‘Aduw

Salah satu cabang penting dalam dakwah itu ialah sasaran dakwah.


Antara masalah yang besar melanda seorang daie itu ialah kesukaran buat dirinya mengenali siapakah sasaran dakwah mereka. Apakah semua orang itu mad’u? Yakni golongan yang perlu didakwah? Atau terdapat segelintir yang tidak layak digelar mad’u?


Tahukah kita bahawa wujud satu golongan yang mengetahui kebenaran islam, namun memilih untuk memusuhi islam. Golongan inilah yang tidak tergolong dalam golongan mad’u. Namun mereka ini digelar ‘Aduw atau musuh kita. Hal ini amat penting untuk difahami para daie, dikhuatiri apabila salah mengenali sasaran dakwah, akhirnya memakan diri sendiri.


“Jika dengan mad’u ada cara dia, maka apabila berhadapan dengan ‘aduw pun ada cara dia. Jangan samakan dua golongan ini.”


Persepsi dan pemahaman yang jelas terhadap pengertian mad’u dan ‘aduw amat mempengaruhi kesatuan umat islam dalam menghadapi masalah terutama dalam menjaga kemaslahatan dan kepentingan umat islam. Mad’u bermaksud orang yang diseru dengan panggilan dakwah. Golongan seperti ini perlu dipandang dengan kasih sayang, toleransi, serta bijaksana agar tanggungjawab dakwah kepada mereka berjaya.


“Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik” (al-Nahl 125)


Sekarang cuba bezakan dengan ini,


‘Aduw yang membawa maksud musuh. Saya ulang, Musuh! Pendirian islam terhadap musuh adalah jelas. Sesunnguhnya Allah S.W.T telah menerangkan layanan yang sepatutnya diberikan kepada mereka yang digelar ‘aduw.


“Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa sahaja semampu kamu dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang, (dengan persiapan itu) kamu menggetarkan musuh Allah S.W.T.” 
(al-Anfal : 60)


“Maka barangsiapa menyerang kamu, maka seranglah mereka setimpal dengan tindakan mereka ke atas kamu.” 
(al-Baqarah :194)


Di dalam ayat seperti di atas, Allah S.W.T. memberi penjelasan yang jelas mengenai pendirian kita untuk menghadapi musuh-musuh islam. Menggentar dan melawan mereka dengan segala kemampuan yang ada dengan bentuk serangan yang setimpal. Maka jelaslah disini bahawa terdapat dua golongan yang perlu difahami betul-betul oleh para daie. Kenalilah siapa mad’u dan siapa ‘aduw.

Para pembaca yang diredhai Allah, hal untuk membezakan siapa mad’u dan siapa ‘aduw ini sangat penting. Ianya bukan perkara yang boleh dianggap remeh. Nasib umat itu sendiri bergantung kepada kebijaksanaan para daie membezakan dua golongan ini. Jika salah meletakkan di tempat yang benar, akhirnya daie hanya menjadi tunggangan dan boneka musuh islam.

Faham betul-betul. Moga bermanfaat. Assalamualaikum.


Sunday, June 1, 2014

Orang Melayu

Apabila kita mahu melihat islam secara realiti di Malaysia, maka kita tidak dapat nafikan bahawa islam di Malaysia berkait rapat dengan bangsa majoriti negara kita yakni orang melayu. Ini realiti dan terbukti di dalam sejarah dan juga secara fakta. Daripada majoriti ini lahirnya kekuatan, dan daripada kekuatan inilah islam dapat didaulatkan di negara kita. Ini ialah realiti islam di negara kita yang perlu para daie fahami dengan betul.


Jangan cepat gelabah atau tidak senang apabila bercakap tentang melayu. Kononnya tidak mahu dianggap racist dan sebagainya. Maka ketahuilah orang yang tidak mahu menegakkan kebenaran itulah yang racist yang sebenarnya. Kamu menipu diri kamu sendiri daripada kebenaran, kamulah sebenarnya yang racist di sini. Golongan ini membiarkan fakta dan sejarah terkubur, kerana mereka malu untuk mengaitkan melayu dan islam. Fahaman seperti ini perlu diperbaiki dan seterusnya kita belajar untuk memahami realiti sebenar di dalam negara kita. Barulah kita nampak ruang yang perlu diperbaiki dan diperkuat agar islam terus berdaulat dan tertegak di negara kita.


“Tapi akhi.. islam itu kan untuk semua, bukan untuk sesetengah bangsa sahaja.”


First sekali kita perlu faham bahawa, apa yang dimaksudkan dengan orang melayu itu sebenarnya? Maka ketahuilah bahawa yang dimaksudkan dengan melayu di sisi undang-undang dan perlembagaan negara kita ialah melalui keturunan atau dengan cara seseorang itu menganut agama islam, bertutur dalam bahasa melayu dan juga mengamalkan adat istiadat orang melayu.


Nak senang faham macam ni,


Melayu kahwin dengan India atau Cina, maka anaknya itu akan turut dikira melayu di sisi undang-undang. Hari ini, kalau kita melihat orang-orang hebat melayu pun, kebanyakannya berasal daripada orang india atau cina. Maka jelaslah disini bahawa transformasi bangsa itu boleh berlaku dalam konteks negara kita Malaysia.


Benar dan tidak dinafikan, bahawa islam itu untuk semua bangsa tanpa mengira warna kulit. Tapi saudara, apakah dengan dakwaan itu saudara maksudkan kita perlu memansuhkan bangsa? Apakah islam itu turun untuk memansuhkan bangsa? Maka ketahuilah bahawa islam tidak pernah menghapuskan bangsa, bahkan islam menggunakan kekuatan sesuatu bangsa untuk menguatkan islam.


Maka ayuh sama-sama kita selusuri sejarah islam. Dalam sejarah islam, bangsa tidak pernah dihapuskan, bahkan setiap bangsa memainkan peranan mereka untuk menegakkan Islam. Ini berlaku sejak zaman Rasulullah S.A.W. dimana kita dapat lihat sepanjang peristiwa sirah, baginda tidak pernah menghapuskan bangsa.


Cuba kita ingat balik peristiwa Baiatul Aqabah, 12 naqib itu adalah mewakili setiap kumpulan bangsa mereka; sama ada daripada Aus ataupun Khazraj. Begitu juga peristiwa yang berlaku sewaktu pembukaan Kota Mekah. Apabila Rasulullah masuk ke Mekah, baginda meletakkan Abu Sufyan di pintu masuk Mekah dan tentera-tentera Islam yang bersama Rasulullah S.A.W. ini disusun mengikut kabilah masing-masing. Setiap kali satu pasukan tentera masuk, mereka lalu di hadapan Abu Sufyan, setiap kali itulah sahabat memberitahu kepada Abu Sufyan bahawa ini tentera daripada kabilah fulan bin fulan. Allah berfirman di dalam al-Quran,


“Kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal.” 
(Al-Hujurat : ayat 13). 



Apabila Allah ciptakan bangsa, kaum atau kabilah, sudah tentu ada peranannya tersendiri. Hubungan semula jadi sesama kaum itu sendiri merupakan kekuatan sepanjang sejarah politik Islam.


Hal ini sudah dihuraikan oleh Ibnu Khaldun dalam kajian beliau. Beliau dapati sebab yang paling penting untuk kita fahami mengapa bangsa itu perlu diutamakan dalam pemilihan kepimpinan ialah kerana ‘syaukah’ atau kuasa. Kerana sebuah kepimpinan yang wujud ialah sebuah lambang kuasa, dan kuasa ini tidak mampu berdiri sendiri tanpa sokongan.


Mana-mana pemerintah yang datang dan tidak ada kekuatan sokongan, maka arahannya tidak akan ditaati dan seterusnya mengundang robohnya institusi pemerintahan.


Oleh yang sedemikian, jika kita melihat secara realitinya di Malaysia, kalau kita hendak tegakkan agama, hendak tegakkan Islam, daulah Islam, ia mesti disokong dengan satu bagsa majoriti islam yang kuat dalam kelompok masyarakat kita. Maka, apabila kita mengisytiharkan bahawa kita hendak melaksanakan Islam dan sebagainya, pengisytiharan itu tidak mampu dan tidak boleh dicabar oleh orang lain, oleh sesiapapun.


Maka jelaslah disini, tuntutan memilih pemimpin dari bangsa islam majoriti yang kuat itu sendiri sesuai dengan tuntutan syariah, dalil-dalil yang wujud dan juga dalam nas-nas yang ada. Dalam hal ini, secara realitinya di Malaysia, terdapat satu bangsa yang majoriti bilangannya dan juga islam agamanya, tidak lain dan tidak bukan inilah bangsa Melayu. Jelaslah disini, untuk memastikan islam tertegak dan terus berdaulat di negara kita, orang Melayu itu sendiri mesti kuat dan seterusnya memimpin masyarakat.


Buanglah jauh-jauh sifat malu dengan bangsa sendiri. Kononnya tidak mahu mengaku Melayu, takut nanti digelar racist. Jika ini yang ada di dalam pemikiran kita, maka ketahuilah kita telah termakan dek agenda-agenda politik atau musuh islam yang tidak mahu melihat islam tertegak di negara kita.


Hakikatnya, apa yang diperkatakan di atas tiada masalah pun sebenarnya, bahkan turut mendapat sokongan dari orang bukan melayu sendiri seperti Dr. Ridhuan Tee seorang berbangsa Cina, beragama Islam. Kenapa dia menyokong ketuanan melayu? Sebab dia melihat realiti dan melihat kebenaran islam itu sendiri. Dia yakin akan konsep kekuatan yang mampu lahir dari bangsa islam yang majority, seterusnya mampu menjamin kedaulatan islam di negara kita. Sudah pastilah dia sebagai seorang Islam mahu lihat negara kita terus berdaulat dengan Islam. Maka tidak ada alasan lagi untuk dia tidak menyokong konsep ketuanan ini. Dia tidak mahu menjadi melayu pun, bahkan dia kata, ‘sampai bila-bila takkan jadi melayu punya’, dia nak jadi Cina, tapi dia celik dan nampak hakikat kebenaran. Jika orang Cina Islam pun boleh nampak dan akui kebenaran ini, tapi pelik orang Melayu yang memang Islam itu sendiri duduk risau itu dan ini.




Hakikatnya, apa yang menjadi masalah adalah permainan dan agenda yang bersembunyi di sebalik tabir. Agenda yang musuh islam bawa, kerana mereka tidak mahu melihat islam tertegak di negara kita. Kalau boleh, mahu sahaja mereka ubah perlembagaan dan undang-undang negara kita menjadi sebuah undang-undang sekular dan liberal. Celiklah mata, dan sedarlah akan realiti ini. Kita ada banyak kerja yang perlu dilakukan bagi memastikan islam terus tertegak di bumi kita, bumi Malaysia.


“Inilah pandangan yang perlu ada dalam diri seorang daie yang melihat perjuangan dari sudut realiti bukan sekadar mimpi dan tertipu dalam dimensi.”

Tuesday, April 1, 2014

Jemaah

Suka tengok national geographic tak?


Masa si harimau memburu binatang, kebiasaannya yang menjadi sasaran favourite ialah binatang yang terasing dari kumpulan. Mudah bagi si harimau untuk memburu, membunuh dan memakannya. Namun bayangkan jika binatang buruannya itu duduk di dalam sebuah kumpulan yang besar. Pasti sukar untuk harimau itu menyerang. Silap-silap dia hanya mencari nahas. Ketua kawanan yang menjaga kumpulan itu pasti akan menyerang dan menghalau sang harimau. Itulah kelebihan duduk dalam kumpulan atau kita sebut sebagai jemaah. Musuh tidak akan mudah menjatuhkan kita. Kekuatan yang terbina dari sebuah jemaah mampu memelihara kebajikan ahlinya.


Kita kena sedar dalam dunia akhir zaman ini, iman kita sering diuji dengan dugaan yang pelbagai. Maka kekuatan, nasihat, dorongan, panduan, dan perbincangan mesti dilakukan agar dapat kita hadapi dugaan itu dengan jayanya dan seterusnya memelihara iman didada.


Namun semua perbuatan tersebut memerlukan individu lain untuk bersama-sama kita. Kerja ini bukan kerja bersendirian. Mana mungkin seseorang itu boleh membuat dorongan atau berbincang sendirian. Maka inilah dikatakan wujudnya kumpulan islam atau jemaah islamiyyah. Maka jelas bahawa kita sangat-sangat memerlukan kepada perbentukkan kumpulan dakwah yang dapat menggerakkan dakwah dalam segenap skop dan medium yang ada.


Sabda Nabi Muhammad s.a.w :

“ Hendaklah kamu sentiasa dengan Jamaah kerana tangan Allah bersama dengan Jamaah, dan sesiapa yang menyimpang dia akan menyimpang ke dalam api neraka ” 
(Riwayat At-Tarmizi). 


Jika sekarang anda masih lagi seorang, masih lagi tiada usrah atau halaqah, masih lagi bersenang lenang, ayuh lakukan usaha mencari! Mencari jemaah, usrah, halaqah yang boleh terus membimbing anda selama anda hidup.


Jangan sia-siakan hidup anda dengan aktiviti tidak bermanfaat di hujung minggu atau waktu rehat untuk berseronok. Namun, isilah ia dengan program-program hujung minggu yang bermanfaat. Minggu-minggu yang sentiasa ada pengisian rohani. Rakan-rakan dan sahabat yang apabila kita melihatnya, buat kita rasa mahu beribadah dan mengingati ALLAH. Sebuah jemaah yang benar itu pasti mementingkan pembangunan tarbiyah individu di dalam setiap ahlinya melalui wasilah tarbiyah yang pelbagai. Bukan sekadar usrah, namun ada juga mukhayyam, riadah, jaulah dan lain-lain.


“Kalau saya nak usrah je boleh tak akhi?” 


Macam kita nak buat sebuah kek yang sedap, kalau takde sesetengah ingredients maka kek tu jadi tak sempurna. Begitulah juga pembentukan tarbiyah individu. Variasi wasilah yang disediakan ialah untuk memastikan kita berkembang secara syumul (melengkapi setiap aspek). Barulah dapat jadi daie original. Kalau setakat usrah, sedih-sedih ukhwah fillah, maka ketahuilah masih banyak yang kita ketinggalan.


“Jika kamu berubah hanya sekadar sebab nak join usrah, maka kamu masih belum mampu mengangkat pedang jihad.” 



Nampak sedap bukan kek ni, bayangkan sebuah kek itu diperlukan untuk mengisi perut seorang daie. Jika hanya sepotong yang kita ambil, pasti daie itu masih merasakan kekosongan. Dah makan semua, barulah ada kekuatan untuk mengangkat pedang jihad. Ibarat cerita avengers, bukan semua superhero boleh angkat tukul thor, hanya thor sahaja yang memenuhi ciri-ciri yang membolehkan dia mengangkatnya. Macam tu lah analoginya dengan pedang jihad. Kalau ciri-ciri tak lengkap, kita khuatir, kita tak mampu mengangkat pedang jihad itu. Gituh.


Maka carilah sebuah kek yang sempurna, agar dapat kita memastikan perut kita puas dengan tarbiyah, barulah boleh bergerak dengan penuh tenaga sebagai seorang daie yang original. Namun ini semua takkan dikecapi tanpa kita hidup berjemaah.


“Tapi akhi, jemaah mana yang perlu saya ikut. Macam banyak je kat Malaysia ni?” 

Jeng.. Jeng.. Jeng.. 


Soalan paling mahal era ini. Jemaah mana yang perlu kita ikut? Bagi saya, benda ni mudah, dan saya minta kalian buat homework masing-masing. Agak-agak antum, jemaah mana yang paling lantang mempertahankan islam? Jemaah mana yang banyak melahirkan orang-orang yang hebat? Jemaah mana yang membawa ciri-ciri yang lengkap dalam sebuah pembentukan individu muslim? Jemaah yang mana paling jelas fikrah pendiriannya, tidak bercampur aduk hak dan batil? Jemaah mana yang sangat dimusuhi oleh musuh islam?


Ambil kertas, tulis dan buat perbandingan. Ianya lebih baik jika kalian sendiri yang pergi berjumpa ahli jemaah bagi setiap satu jemaah. Rujuk mereka, dan tanya hal yang anda rasa khuatir. Mesti anda ada soalan yang pelbagai, kenapa jemaah ni bertindak macam ni? Kenapa pendirian dia begitu? Orang cakap jemaah ini macam ni, betul ke? dan bermacam-macam soalan lagi, maka bertanyalah kepada ahlinya.


Ini tidak! Apabila ada benda yang khuatir, kita pergi tanya ahli jemaah yang satu saja. Masalah Jemaah lain pun, kita rujuk Jemaah yang satu itu. Maka pemikiran kita pun, tidak berkembang dan tidak dapat tangkap hal yang sebenar sebab kita hanya dapat dengar dari sebuah pihak. Ini sikap orang yang takut kepada kebenaran.


Nasihat saya buat para pembaca yang masih mencari jemaah, dan juga yang sudah ada jemaah sekalipun, bertanyalah kalian kepada ahli Jemaah lain sekiranya terdapat kekeliruan. Saya ulang, bertanya kepada ahli mereka (Jemaah lain) secara terus. Jangan takut dalam mencari kebenaran. Jika kita betul-betul mencari kebenaran. Mengapa perlu takut? Atau kita sengaja mahu bersembunyi di balik tabir, dan mahu duduk di dalam dunia selesa ciptaan kita sendiri? Maka silaplah jika ini pendirian kita.

Saya sendiri pun, meskipun kini saya sudah duduk di bawah sebuah jemaah, namun apabila ada kekiluruan tentang jemaah lain, saya akan terus merujuk kepada masul atau orang senior jemaah terbabit. Dengar pendirian mereka, kemudian kita rujuklah kembali dengan fikrah jemaah kita. Jika salah, maka kita tolak jauh-jauh, jika betul maka kita sokong. Timbanglah sesuatu perkara dengan neraca iman dan taqwa. Barulah adil di dalam mencari kebenaran.


“Yang jadi salah, bila kita duduk dalam sebuah rumah, tapi tak ambil tahu hal jiran, hanya dengar dari mulut orang. Cuba kita tanya terus kepada jiran kita. Inilah yang terbaik.” 


Jangan risau ya akhi, ya ukhti. Kalau kamu benar, datanglah hujah macam mana sekalipun, kamu pasti dapat patahkan. Cuma kalau kamu tak benar. Asyik fikir, betul ke jemaah aku ni..betul ke Jemaah aku ni.. Maka fikirlah sendiri. Tepuk dada tanya iman. Moga diberi hidayah dan petunjuk dariNya.


“Akhi ni jemaah mana? Boleh saya tahu?” 

Saya ikut jemaah ISMA. (dengan nada bangga) 



Saya bersyukur kepada Allah kerana saya telah dipertemukan dan duduk di dalam jemaah ini. Cantiknya pembentukan diri melalui wasilah tarbiyah yang disediakan dapat saya rasai kesannya dalam hidup saya. Saya yakin dengan pilihan saya, dan jika ada sebarang persoalan terhadap jemaah ditujukan kepada saya, insyaAllah saya dapat jawab dengan yakin. Saya bangga saya berada di dalam jemaah ISMA, dan tidak segan silu untuk mengumumkannya. Saya selesa dengan ISMA dan menyokong penuh tindakan-tindakan yang telah dibuat organisasi ini. ISMA sesuai dengan hati saya dan memenuhi timbangan neraca iman dan taqwa saya.

Apa yang paling penting. Ingat pesanan saya. Pesanan saya kepada sahabat-sahabat di luar sana, jika masih mencari jemaah, rujuklah kepada ahlinya, jangan dengar dari orang lain. Beranilah dalam mencari kebenaran!

Orang islam yang menggabungkan dirinya dengan jemaah sudah selesai satu tuntutan agama yang besar, tetapi apabila seseorang itu berada dalam jemaah maka keanggotaannya itu meletakkannya kepada satu “mas’uliyyah” tanggungjawab yang tertentu pula, sebagai anggota jemaah, tugasnya tidak tamat dengan menjadi angota semata-mata, di sana ada disusuli dengan beberapa kewajipan-kewajipan yang tertentu yang mesti dikerjakan, dan ditunaikannya.

Imam Al-Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Saayyidina ‘Umar bin Al-Khattab r.a, bahawa beliau berkata:

“Tidak ada islam melainkan dengan jemaah dan tidak sempurna jemaah tanpa pemimpin (imam), tidak ada, ertinya; kepimpinan tanpa ketaatan”. 


Maka jelaslah disini, bahawa kepentingan untuk berjemaah itu sangat diutamakan dalam merealisasikan sebuah gerak kerja dakwah yang sempura. Jika sudah mempunyai jemaah, maka teruskanlah berbakti dan memberikan sumbangan di dalam kerja dakwah. Jadilah sebuah aset kepada jemaah bukannya sebuah liabiliti.

Sunday, March 30, 2014

Politik dan islam

Istiknaf adalah keengganan untuk bergabung dalam masyarakat, atau organisasi yang ada. Objektif dakwah tidak akan tercapai sekiranya para daie memiliki sifat yang sebegini. Bersikap solo, hanya menjaga diri sendiri dan tidak menghiraukan politik ialah sikap yang perlu dihindari, dan diubati jika terdapat di dalam diri para daie.

Ramai para daie yang enggan untuk terjun ke dalam kencah politik, dengan alasan bahawa politik itu kotor dan pasti mengotori mereka yang berada dalamnya. Atau berpendapat bahawa politik ialah sesuatu yang terlaknat dan terlaknat juga para ahlinya, malah berpegang bahawa politik perlu dihindari. Maka ketahuilah sifat seperti ini tidak menyelesaikan masalah, namun ini ialah sikap hendak lari dari masalah dan tanggungjawab.

Keenggangan ini akhirnya membuka ruang untuk musuh islam menguasai dan seterusnya menjadi penentu kebajikan di negeri-negeri khususnya negeri muslim. Ini membuka ruang mudah untuk musuh islam memerangi islam dan umatnya. Organisasi-organisasi berkepentingan seterusnya dikuasai musuh islam. Lebih parah lagi apabila organisasi tersebut mengeluarkan hujah di tengah masyarakat bagi menyerang gerakan islam yang sudah sedia ada. Dalam erti kata lain, kemaslahatan umat islam pasti akan tercabar dan tidak dibela. Sikap ini jelas akan menjadikan institusi pemerintahan sebagai sarang musuh islam. Akhirnya menjadi penghalang utama gerak dan perkembangan pergerakan islam itu sendiri.

Para daie yang dikasihi, ingatlah bahawa asas kepada fiqh dakwah itu sendiri menuntut kita mencegah kebatilan dan menegakkan yang hak. Sebab itu tidak hairan saat ini kita dapat lihat ramai para daie dan ulama terkemuka mula melompat ke dalam kencah politik. Mereka ini menyedari hakikat bahawa pentingnya untuk menggabungkan diri mereka dengan politik.

Sekadar menjerit atau berharap untuk negara menjadi lebih baik, namun tidak dituruti dengan penggabungan diri, bukanlah cara perjuangan yang sebenar. Jadilah seorang daie yang cakna dan buka minda kita untuk minat dan seterusnya ambil berat akan politik, khususnya politik di negara kita yang tercinta. Seterusnya memahami dan menguasai geopolitik dunia yang lebih luas.

Jangan sekadar bermimpi, dan bersemangat di dalam usrah sahaja, namun mulalah bergerak dan berjuang agar islam menjadi ustadziyatul alam. Ini bukan kerja mudah, jangan sangka dengan bergoyang kaki islam akan berjaya. Kita perlu mula bekerja.


 


Wallahu A'lam bish-shawab.

Saturday, March 15, 2014

Sifir politik


Sifir politik 10 markah

Setiap orang pasti memiliki sifir politik masing-masing. Yang dipegang pada fikrah pemikiran masing-masing dan dirasakan sebagai absolute truth yang tidak boleh disangkal. Bagi saya, sifir politik yang perlu kita, para daie pegang ialah sebuah sifir yang lebih terbuka dan melihat pelbagai aspek dan sudut yang perlu diberi perhatian.

Inilah dia sifir politik 10 markah.


Jika 10 itu markah penuh. 5 markah itu adalah dari sudut global seperti pengaruh oleh negara luar, geopolitik asia tengara atau serangan secara unconventional warfare oleh kuasa besar dunia. Diberikan ratio markah yang besar kerana hal ini yang terlebih dahulu perlu diutamakan.


3 Markah ialah dari sudut hubungan luar parti. Bagaimana kerja dan hubungan berkepentingan yang berpengaruh di bawah sesuatu parti. Ideologi atau hujah dan tindakan sesuatu parti pada isu-isu semasa.


Manakala 2 markah terakhir ialah dari sudut masalah dalaman parti itu sendiri. Menyingkap keberhasilan kepimpinan dan perpecahan yang mungkin berlaku didalam sesebuah parti.

Secara keseluruhannya. Tonggak sifir politik yang kita perlu pegang ialah "Tidak boleh mencederakan kemaslahatan umat islam"


Perasan tak? Terdapat dakwaan kononnya golongan minoriti bukan islam di negara kita dilabel sebagai warga 2nd class. Ingin saya ingatkan, sebelum kita percaya bulat-bulat apa yang digembar-gemburkan di laman sosial tersebut perlu kita tanya diri kita. Benarkah? Apakah mereka dizalimi? Di manakah penindasan itu? Dan bandingkan dengan keadaan minoriti muslim di negara lain yang kononnya dibawah payungan demokrasi dan liberal? Apakah ianya sedemikian? Jika jelas keadaan mereka baik-baik sahaja dan mereka punya nasib terbela seperti golongan majoriti. Jadi dari manakah dakwaan serupa ini muncul? Tidakkah sahabat nampak bahawa jelas agenda tersembunyi itu wujud disebalik ini?

Cuba kita lihat dan selami fakta yang lebih jelas pula, yakni terdapat kelompok besar bukan islam yang memperjuangkan agar negara kita Malaysia yang disayangi ini menjadi sepenuhnya negara sekular, institusi raja dihapuskan, dan hak sama rata Melayu dan bukan Melayu, termasuk untuk menjadi pemimpin tertinggi negara (yang mana rakyatnya majoriti muslim). Apakah ini yang kita mahu? Berdiri di atas prinsip equality mengikut fahaman sekular liberal.


Kita perlu paham, keadilan tidak semestinya kesamarataan. Tak dinafikan kita perlu berkejasama dengan sesiapa pun dalam hal kebaikan, termasuk dengan orang kafir. Namun ingat. Jangan kita duduk di kerusi yang karat. Bekerjasama dengan orang kafir ada batasnya, iaitu antara yang terpenting ialah TIDAK BOLEH MENCEDERAKAN KEMASLAHATAN UMAT ISLAM.


Bukan kita tidak tahu dan tidak perasan laungan kebebasan yang membanjiri laman sosial, facebook contohnya. Menyebarkan propaganda ‘bebas’ membawa hujah-hujah dari buku-buku indie (independence) barat. Dengan sangkaan berfikir tanpa garis panduan syarak itu adalah sebenar-benar erti bebas.


Hakikat diri tertipu.
Jiwa dan akal di dalam penjara nafsu.


Jauhilah pemikiran sebegini. Politik bukan soal, siapa yang menang sorak. Namun ianya ialah soal menjaga kemaslahatan umat. Politik perlu dilihat dari aspek yang luas. Tidak cukup jika kita menilai politik dari hal-hal dalaman negara tanpa mengambil kira pengaruh dan kesan daripada geopolitik dunia.


Secara kesimpulan, letakkanlah pasak kepada pemikiran politik kita kepada satu level yang lebih tinggi. Bukan tertakluk pada prinsip dan kepentingan kepartian semata-mata. Politik bukan bermain di radar PKR-BN-UMNO-PAS-DAP semata-mata. Namun ia perlu dilihat dari aspek yang lebih luas.

Friday, March 14, 2014

Mengkaji sebelum demonstrasi

Satu perkembangan yang tidak sihat dapat dilihat dalam diri anak muda kita hari ini. Masing-masing cuba mencari identiti diri. Ianya tidak menjadi masalah jika pencarian identiti itu berkembang dengan baik seiring dengan perkembangan rohani. Namun, apa yang berlaku pada hari ini ialah anak muda tidak berjaya berkembang dengan seimbang. Kebanyakan anak muda menyangkakan diri mereka berkembang dan matang apabila mereka ambil tahu akan isu semasa. Namun ketahuilah, perkembangan yang berdasarkan isu semasa semata-mata bukanlah satu perkembangan yang baik.


Dalam mencari identiti diri, seseorang itu perlu menjawab soalan yang paling asas yakni, ‘siapakah yang mencipta diri?’. Jika soalan ini dapat dijawab dengan saksama insyaAllah perkembangan diri itu akan menjadi seimbang. Seseorang yang hebat itu berkembang dari sudut rohaninya dan dalam masa yang sama dia turut berkembang dengan isu semasa. Inilah perkembangan yang matang.


Orang yang mengenali identiti dirinya sebagai hamba Allah, tidak mendambakan pujian dan pandangan manusia. Kerana dia tahu, dia bukan sahaja seorang pelajar, mahasiswa, pemuda dan lain-lain, kerana baginya, identiti dirinya yang paling utama ialah dia seorang hamba Allah.


Orang yang menyedari hakikat identiti ini, tidak akan mudah terikut-ikut dengan arus. Orang buat itu, orang buat ini, orang ajak itu, ajak ini, namun dia tidak akan mudah untuk ikut membuta-tuli tanpa menimbangnya terlebih dahulu dengan neraca iman dan taqwa.


Seringkali saya ulang, bahawa jiwa anak muda ini ialah jiwa yang penuh dengan semangat. Namun jika semangat ini tidak dikawal, dikhuatiri ia digunakan di tempat yang salah. Disini saya bukanlah hendak menyalahkan mana-mana pihak, namun saya mahu mengajak para pembaca untuk belajar erti mengkaji sebelum demonstrasi. Saya pernah bertanya kepada rakan saya yang selalu mengikuti demonstrasi atau perhimpunan orang ramai untuk memperjuangkan kebenaran. Namun kebiasaannya jawapan yang saya dapat ialah sebuah jawapan yang menghampakan.


Contohnya, soalan-soalan mudah yang ditanyakan, seperti kenapa berhimpun? dengan siapa? siapa yang mengetuai? pun mereka tidak dapat jawab. Contohnya mereka yang berhimpun kononnya membangkang GST. Semangat membawa sepanduk-sepanduk penghinaan dengan slogan-slogan tertentu. Menjerit sana-sini. Namun, apabila ditanya kepada mereka, apa itu GST contohnya?

“krik krik.. krik krik..cukai.. beban rakyat..” itu sahaja kah?


Seakan-akan tidak tahu apa yang mereka buat. Ada yang lebih memalukan, saja ikut kawan-kawan ajak. Seronok!

Inikah sikap pemuda atau pemudi yang mahukan perubahan untuk negara? Berdengung kuat namun isi tiada. Malulah.

Anda mahu demonstrasi? Mahu menjerit sana sini? Itu saya tidak kisah. Itu hak anda. Tapi tolonglah tahu apa yang anda buat. Kita sebagai seorang islam perlu ada pendirian. Jangan jadi seperti lalang yang hanya tahu mengikut tiupan angin. Jangan kita jadi orang yang ikut membuta-tuli. Tanamkan sifat mahu mengkaji di dalam diri kita. Apa-apa yang berlaku, kita kaji dan selidik dengan adil.

Berotak sebelum berontak. Keluar mengkaji sebelum keluar demonstrasi.

Kebanyakan orang bijak pandai, yang mengkaji dan arif tentang sesuatu isu pasti tidak gopoh untuk keluar membuat perhimpunan seperti ini. Dia sedar, dia ada tugasan yang lebih besar perlu dibuat untuk membawa perubahan kepada umat. Selagi ada alternatif lain dan saluran lain yang boleh digunakan, maka dia pasti memilih jalan yang lebih bijak untuk menyelesaikan masalah. Sekadar menjerit, sambil merosakkan harta benda awam, melumpuhkan sistem pengangkutan sudah pasti tidak dapat membawa perubahan yang besar. Bahkan sikap seperti ini bukan menyelesaikan masalah, namun ini ialah sikap orang yang mahu lari dari masalah. Tanpa mereka sedari juga, mereka menjadi agen penambah masalah yang sudah sedia ada.

Berdiri atas landasan demokrasi kononnya, tetapi tindakan yang dilakukan hanyalah demo tanpa krasi. Menjadikan medan perhimpunan sebagai tempat untuk melepaskan kemarahan. Inikah sikap orang yang mempunyai identiti diri? Inikah harapan negara? Tepuk dada, tanya iman. Pupuk jati diri dan prinsip yang benar dalam hidup kita, jangan keliru dengan seruan perjuangan sehingga menghalalkan apa yang salah. Perjuangan kita perjuangan yang benar. Perjuangan yang celik dan sedar. Bukan sebuah perjuangan yang dilakukan dengan mata yang tertutup.

Berotak sebelum berontak, 
Keluar mengkaji sebelum keluar demonstrasi. 


Ingat! 


“De..monst..rasi tanpa konsentrasi hanya tinggal emosi, menzahirkan 
monster yang tak reti kawal emosi.”

Sunday, February 16, 2014

Sensitivity

Salah satu lagi element penting yang perlu dimiliki oleh seorang daie ialah untuk memiliki rasa sensitive di dalam diri.


Contohnya, jika hari ini kecoh di kaca televisyen Zionis laknatullah membunuh anak kecil Palestine. Maka esoknya kita pun bangkit memboikot McD dengan penuh bersemangat. Mengenangkan anak kecil itu yang telah dibunuh dengan kejam, maka kita mengambil inisiatif ini. Boikot! Boikot!


selang dua hari…


“Beli satu Double Cheese Burger maka anda akan dapat satu dengan percuma!”


Iklan di kaca televisyen memperomosi McD dengan tawaran-tawaran istimewa. Membuat kita terliur dan mula berhajat untuk membelinya.


Beli satu percuma satu. Pergh.. Beratur panjang kereta di barisan drive thru. Seakan-akan dilupakan sahaja anak kecil palestine yang baru dibunuh 3 hari yang lepas. Inilah yang akan berlaku apabila sensitivity di dalam diri sangat lemah. Akibat dari rasa sensitive yang lemah, maka tindakan yang dibuat sudah pasti bukan sebuah tindakan yang ikhlas, namun hanya sekadar mengikut trend semasa. Orang boikot, aku pun boikot. Orang tak boikot, aku pun tak boikot la juga. Parah.


Ibarat semalam, ada perompak masuk rumah kita, mencuri dan membunuh adik kita. Tapi keesokkannya, perompak itu datang balik, dan dia berkata pada kita..


“Nah ambil burger ni, Double Cheese Burger aku beli kat McD untuk kau. Maafkan aku, curi barang kau dan bunuh adik kau semalam.”


Maka kita pun ambillah burger yang harganya tak sampai RM10 itu. Makan.. sedap hingga menjilat jari. Bagaikan lupa adik kita yang dibunuh semalam. Semurah RM10 sahaja kah nyawa adikmu itu? Cukup sekadar sebiji burger maka kamu sudah melupakan segalanya?


Inilah yang berlaku apabila rasa senitive tidak wujud dalam diri seorang insan. Jiwanya kosong.


Mungkin kita tidak perlu melihat jauh, cukup kita lihat masalah di dalam negara kita seperti kes Alvin Tan yang menghina Azan pada beberapa bulan yang lepas. Tanpa memakai baju, sambil bermain piano, maka dia menyanyikan Azan.


Kemudian kita akan dapat melihat kemunculan beberapa golongan islam di Malaysia.

*****************

a. “Kita perlu hukum Alvin Tan, dia telah mencabar agama islam. Dia telah menghina azan. Tangkap dia! Dia perlu dikenakan tindakan undang-undang.” 



Atau 


b. “Setidaknya dia menyebut nama-nama Allah. Kita nak ingat Allah pun susah. Tindakan dia ni patut membuka mata orang islam. Biar kita malu dengan diri sendiri.” 

Atau 


c. “Kenapa perlu kisah? Ini kebebasan hak asasi manusia. Biarlah dia. Dia jahil. Orang kafir azan kita bising, yang masyarakat kita tak gi solat jemaah tak nak bising pula.” 

*****************

Agak-agak, setelah kita tahu bahawa Alvin Tan ini menghina azan, yang mana akan jadi bicara kita. A atau B atau C? Maka ketahuilah, jiwa daie yang sebenar akan memilih untuk menjawab A!


Pilihan B

“Tapi akhi.. saya nak jawab B. Biarlah dia azan dengan lagu pun, setidaknya dia sebut nama Allah, mungkin hari ini dia macam ni, tapi kita doakanlah dia dapat hidayah.”


Sahabat…Untuk memahami sesebuah isu semasa, kita perlu lihat apa yang berlaku sebelum, semasa dan selepas kejadian. Kita perlu kenal betul-betul siapakah Alvin Tan ini. Janganlah kerana kita nak tunjuk baik, maka semuanya kita cakap, moga dapat hidayah.. moga dapat hidayah..


Satu hari nanti, masjid-masjid di Malaysia dibakar depan mata kita! dan kita masih nak cakap moga dia dapat hidayah.. moga dia dapat hidayah..?


Ini bukan jiwa daie. Ini jiwa seorang yang pengecut untuk mempertahankan islam.


Menggunakan alasan dakwah bil hikmah. Tapi diri sendiri masih tidak faham, apakah dimaksudkan dengan dakwah berhikmah sebenarnya. Hikmah membawa maksud bijaksana. Maka tindakan yang kita buat juga mestilah sebuah tindakan yang bijaksana. Jangan semuanya lemah dan lembut. Bijaksana tak bermaksud lemah.. dan lembut.. Tapi bijaksana menuntut kita bertindak bijak sesuai mengikut keadaan.


Contohnya, kes Alvin Tan ini, jika kita seorang yang mengikuti isu semasa, pasti kita akan tahu, bahawa sebelum kes menghina azan ini, dia (Alvin Tan) sudah pernah mencabar islam dan mencetuskan kemarahan orang ramai, khususnya umat Islam di Malaysia. Hal ini berlaku pada bulan ramadhan yang lepas dimana dia memuat naik sekeping gambar makanan laman Facebook miliknya. yang menyentuh sensitiviti umat Islam di negara ini dengan caption,


“Selamat Berbuka Puasa dengan bak kut teh … wangi, enak dan menyelerakan” 


Sama ada mencari publisiti murahan atau sengaja mencari pasal, dia dilihat tidak sensitif dengan tindakan ini, sedangkan umum mengetahui ‘bak kut teh’ sinonim dengan babi.


Tidak cukup dengan itu, pada gambar tersebut, dia turut menulis keterangan gambar seakan-akan menyindir iaitu,


“Izinkan kami memperkenalkan cara kami memupuk semangat 1Malaysia dengan bertukar-tukar makanan antara kaum-kaum Malaysia pada musim perayaan yang mulia ini. Hak untuk menikmati juadah enak tempatan seharusnya merentasi batasan bangsa dan juga agama. Kepada saudara-saudari yang beragama Islam, selamat berbuka puasa dan Salam Aidilfitri” 

Tambahan lagi, dia turut meletakkan logo halal pada gambar berkenaan.Jika jiwa umat islam tiada sensitivity, maka pasti perkara ini akan dianggap remeh dan dibiarkan sahaja.


Malulah kamu!

Saat islam dipijak dan dihina kamu tidak bangkit mempertahankannya. Bahkan kamu berbangga pula dengan sikap pemaaf tidak bertempat. Dengan alasan nak memaafkan orang yang menghina islam bagi tujuan dakwah kononnya. Biar dia rasa indah dengan islam yang sangat memaafkan. Nanti dia dapat hidayah? Ya benar jika Allah nak bagi hidayah, maka memang akan sampailah hidayah itu. Namun masalah itu bukan pada hidayah. Kerana itu rahsia Allah.

Agak-agak lah kan. Alvin ni nak ke masuk islam, sedangkan umat islam sendiri macam tak sayang dengan islam? Nak ke Alvin ni masuk islam, sedangkan umat islam sendiri tak pertahankan agama mereka? Cakap islam agama yang benar.. tapi saat dia menghina islam, seolah-olah macam islam ni tak dipertahankan oleh penganutnya. Tiada pun yang menegakkannya. Kamu ingat dengan sikap apolegetik berlebihan itu Alvin akan insaf? Ketahuilah dia bukan insaf, bahkan makin menjauhi islam lagi disebabkan tindakan kamu sendiri.


Pilihan C

Mungkin ada juga yang nak jawab pilihan ‘C’ yakni, meraikan hak asasi manusia. Maka ketahuilah, “Hak Asasi Manusia” adalah satu agama yang sedang berkembang pesat masa kini. Kepesatannya menyebabkan sebahagian umat Islam, yang sebelum ini memang menghadapi masalah sikap kekerdilan diri, terpengaruh dengannya. Mereka berpandangan Islam juga memberi perhatian kepada “Hak Asasi Manusia”, tetapi tidak tahu apa dan bagaimana.


Akhirnya mereka juga melaungkan slogan:


“Kami Muslim yang turut menjaga hak asasi manusia!”

Bersama slogan ini, mereka meletak beberapa syubhat, iaitu keraguan dan kesamaran, ke dalam syari‘at Islam. Manusia bertuhankan nafsu, menjerit slogan kebebasan, memperjuangkan nafsu tanpa disedari.


Kita perlu faham bahawa hak manusia itu memang perlu diraikan dengan syarat mengikuti panduan syara’. Jika semua hak manusia kita hendak raikan. Maka lahirlah manusia yang hidup tanpa undang-undang. Semuanya bebas. Dasar liberal. Nak jadi lesbian? Nak tukar jantina? semuanya boleh. Hak manusia yang berlandaskan nafsu ini menjauhi fitrah muslim yang sebenar. Jangan jadikan hak asasi manusia sebagai alasan untuk membenarkan tindakan kita. Seringkali kita fikir tentang hak manusia, tapi kita lupa bahawa kita ini hambaNya, dan kita ini hak milik kepunyaan Allah. Bagaimana dengan hak sebagai hamba? Ingatlah hanya kepadaNya kita akan kembali.

Untuk menjadi seorang daie itu, maka jelaslah bahawa sikap sensitivity perlu ditanam dalam jiwa kita. Jangan jadi lemah seperti kapas yang ditiup angin. namun latihlah hati untuk jadi kuat laksana superman.

Friday, February 14, 2014

Apakah dia liberal?


Sebagaimana Liberalisme di Barat yang terbina di atas kebebasan individu (dari cengkaman agama) dan perasaan syak atau ragu terhadap agama, maka begitu juga dengan fahaman Islam liberal. Fahaman Islam liberal bertunjangkan kebebasan akal tanpa batasan, ditambah pula dengan perasaan syak dan ragu terhadap Islam itu sendiri.


Berikut adalah beberapa contoh pemikiran liberal. Jom kita baca dan perhatikan, apakah kita dikelilingi oleh orang yang berpemikiran sebegini?


1. Tidak ada di dalam agama suatu yang dianggap kudus dan suci yang tidak boleh dikritik atau dipertikai.



2. Mereka lebih suka bertanya atau merujuk hal islam dari orang bukan islam. Tidakkan ini jelas mengelirukan?



3. Tidak melihat islam itu secara syumul (semua aspek secara seimbang). Bagi mereka islam hanyalah agama dan tidak perlu dikaitkan dengan politik, ekonomi dan lain-lain.



4. Mereka bersembunyi di sebalik hak kemanusiaan,



5. Melihat kelompok atau jemaah islam yang ada, sebagai golongan yang tidak berfikiran jauh dan cetek. Hanya tahu merujuk kepada kitab ulama lama yang mereka anggap tidak lagi relevan.



6. Golongan Islam liberal meletakkan akal lebih tinggi dari wahyu.



7. Mereka akan hanya menyokong segelintir hujah ulama yang menyokong pendirian mereka dan menolak hujah ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah yang terkemuka.



8. Bagi mereka, penerimaan terhadap wahyu hendaklah berasaskan kepada penilaian akal dan rasional.



9. Hujah mereka sebenarnya tidak bersetuju dengan hukum syariah seperti hukum talak. Namun mereka tidak mahu merujuk kepada golongan yang lebih arif. Lantas mentafsir dengan sendiri.



10. Mereka akan mengeluarkan hujah yang akan membuatkan umat islam itu sendiri keliru dan mempersoalkan kebenaran islam itu sendiri.



11. Mereka memandang bahawa golongan islamist adalah pemikiran yang lapuk dan tidak sesuai dengan arus kini.



12. Kemunculan golongan islamist yang menentang mereka dilihat sebagai kebangkitan yang sesat dan ketinggalan zaman dan berfikiran sempit.



13. Golongan Islam liberal tidak menzahirkan diri mereka sebagai orang yang menolak agama, tetapi berselindung disebalik gagasan mengkaji semula agama, mentafsir semula al-Quran, menilai semula as-Sunnah dan menapis semula hukum-hakam Syari’at dan Fiqh.



14. Mereka menolak segala tafsiran yang dianggap lama dan kolot mengenai agama termasuklah dalam hal-hal yang telah pun menjadi Ijmak ulama.



15. Mereka akan dilihat sentiasa memberi pendapat berbeza akan isu semasa. Hujah mereka kebiasaanya ialah hujah kritikan bukannya hujah membina.



16. Bagi mereka, agama hendaklah ditundukkan kepada waqi’ (realiti) semasa sekalipun terpaksa menafikan hukum-hakam dan peraturan agama yang telah sabit dengan nas-nas Syarak secara qat’ie (putus).



17. Ulama tiada hak mentafsir sesuatu isu berlandaskan al-Quran. Boleh lihat bagaimana golongan ini mengatakan dan menghina ulama dengan diberi ejekkan sebagai "jurucakap tuhan". Ulama dipermainkan dan tidak dihormati.



18. Jika terdapat hukum yang difikirkan tidak menepati zaman dan kemodenan maka hukum itu hendaklah ditakwilkan atau sebolehnya digugurkan. (Boleh lihat bagaimana mereka membenarkan isu-isu yang dilarang oleh ulama - contoh : isu pegang anjing)



19. Mereka akan melihat mazhab dari konteks yang berlainan. Mereka akan cuba menunjukkan mereka mengeluarkan hujah dengan dalil yang disokong ulama mu'tabar terutama dari luar negara. (Mentafsir dan melihat dari konteks yang berlainan.)



20. Mereka akan kelihatan seperti orang yang banyak membaca, dan mengakui diri mereka lebih banyak membaca dari orang lain.



21. Menciptakan keraguan terhadap ajaran-ajaran agama Islam yang sudah dapat diyakini kebenarannya tanpa ragu (musallamat), dan berusaha mengubah perkara-perkara yang diyakini kebenarannya dan pasti (yaqiniyat) menjadi perkara-perkara yang tidak pasti dan mengandung pelbagai kemungkinan (muhtamalat), yang dapat diambil atau ditolak, ditarik atau dilepas dan dapat mengikuti pendapat kanan atau kiri.



22. Kebergantungan semata-mata kepada akal manusia bagi memandu kehidupan di dunia.



23. Dualisme dalam memahami pelbagai realiti dan kebenaran. Contohnya; dualisme antara akal dan jasad, dan pemisahan antara kaedah rasionalisme dan empirisme.



24. Bagi mereka iman itu tidak wajar diterjemah secara zahir. Perlu disembunyi agar menghormati agama lain. Meskipun di dalam sesuatu kedukan sehingga merendahkan martabat islam itu sendiri. Malah, ada yang sanggup mempertahankan hak mereka (non-muslim) untuk menghina islam.



25. Golongan ini tidak sensitive apabila islam diperkotak-katikkan, atas asbab mereka ini kononnya berfikiran terlalu terbuka. Semua boleh. Kebebasan.



26. Islamist pada pandangan mereka dilihat sebagai golongan yang terlalu 'reactive' dan berfikiran cetek.



27. Penekanan kepada unsur-unsur perubahan dalam kewujudan yang menayangkan pandangan alam (worldview) yang sekular.



28. Hujah mereka dilihat kadang-kadang islamic dan kadang-kadang lagha dan tidak melambangkan individu islam yang sebenar. Putar belit. Mereka cuba menunjukkan diri mereka sebagai golongan yang pertengahan (tidak extremist dalam definisi mereka)



29. Doktrin Humanisme iaitu jelmaan ideologi sekularisme yang memusatkan penilaian segala-galanya kepada fikiran manusia.



30. Golongan ini memandang sistem khalifah itu tidak sesuai digunakan lagi dalam era ini.



31. Memandang remeh karya ulama yang terdahulu dan lebih suka merujuk falsafah barat. Melihat karya ulama tidak lagi relevan pada masa ini.



32. Sama ada mereka mengakui atau tidak, golongan Islam liberal di mana-mana negara umat Islam hari ini mereka sememangnya telah dipengaruhi oleh cara berfikir Orientalis.



33. Melalui politik, mereka akan sentiasa sokong kesamarataan tanpa mengira hak atau perjanjian yang telah dibuat.



34. Mereka memahami prinsip keadilan sebagai sama rata, bukannya (meletakkan sesuatu sesuai pada tempatnya).



35. Sasaran serangan mereka ialah terhadap tiga perkara yang mereka dapati menjadi faktor kekuatan umat Islam sejak zaman berzaman, iaitu



a) Al-Quran

b) As-Sunnah

c) Syari’at Islam dan Fiqh



36. Mereka akan menggunakan perkataan yang hebat dan jarang digunakan, bagi menyokong hujah mereka yang salah. (pembaca dipengaruhi dengan gaya bahasa lantas setuju dengan hujah yang sebenarnya salah)



37. “Semua agama sama. Semuanya menuju jalan kebenaran”. Berpegang pada prinsip semua agama ialah sama. Mereka tidak mengangkat tinggi diri dengan islam. Mereka akan dilihat 'bersederhana' dalam agama pada pandangan mereka.



38. Golongan ini berpendapat bahawa kebebasan bersuara ialah dianggap sebagai kritikan dan wajar diterima meskipun ianya adalah penghinaan terhadap islam.

Thursday, January 16, 2014

India

Assalamualaikum and hello everyone.


I am so sorry that 2013 passed without much blog entry from me. I was so busy. Anyway, "I'm back!" So here I am sitting here in front of my lappy in a small room located at Manipal India. Yes it's India. I have been here for approximately for 5 months. My dream to study overseas has come true. Alhamdulillah. Anyway, I know bloggers didnt like much on reading, and they are more likely to scroll over the pictures. So enjoy. Oh ya, sblum tu, jum selawat terhadap nabi junjungan kita Muhammad S.A.W. Salam malidur rasul bloggers!





After approximately 3 hours flight Malaysia(KLIA) - India( Bangalore). Followed by Bangalore - Mangalore which took about 1 hour. and not forgotten, 2 hours by bus till finally arrived at Manipal University.







So here is the picture of my cute tiny little single room at Manipal New International Hostel. Guess what? I need to pay 800 USD per 4months as fee payment for this hostel. What an absurd. Nasib baik ade biasiswa Mara. Thanks government. haha. Anyway this hostel is well equipped with AC, shower and wifi.


2 weeks later. I come with a limited edition Yamaha Fazer. Cost me around to 55000rupee. Oh yea, 10k rupee = RM 500. You do the math! Haha.


As a future doctor. kene la biasa main ngan mayat kan. The first few weeks, it was kinda uncomfortable, since i'm not such a ghoul. Anyway as time passed, today I can even sleep with this cadaver. Ouch. (cadaver : mayat)


oh, this picture was taken at Kudremukh mount India. I cant say much bout this. Subhanallah. alangkah indahnya melihat ciptaan tuhan dan kehijauan alam. It was tiring, exhausted but exhilarated.







My friends and I went for a picnic at Maple beach. It was actually my first time riding a jet ski over there. and dapat tengok ikan dolphin jump just beside the boat. That moment I was like crying. Cantiknya ciptaan tuhan. Best, bese tngok kat channel 552 astro je. haha. I also went to Taj Mahal, One of the seven wonder of the world.






Last but not least. haha. I spent 25k in rupee for braces. Murah kan compare to Malaysia. So why not kan. Thats all from me for this time, I will try to be active again in blogging insyaAllah. Assalamualaikum!

IB - Theory of knowledge

I just wanna share what my group and I have prepared for TOK presentation on 2012. Its not so good, but we made it just by only a trial. So, I hope it can give some help or maybe hint. Any question, u can email me at email_najmi@yahoo.com, or find me at any link which can be found on the right side of this blog.

Our KI is based on a movie entitled In Time


Theory of knowledge


KI: How does scientific revolution convey the value of human?


Juon (Introduction) : Today we will discuss our knowledge issue which is how does scientific revolution convey the value of human? This KI has been derived from a real life situation which is the invention of genetic engineering which makes human life easier and healthier. Actually, it was trigger from the movie entitle In Time where it is a scene in the movie which stated that the world is no longer the same as before due to the development in genetic engineering. This movie makes us think of various knowledge claims and try to relate it with nowadays situation. The real life situation must be a “real one” so we relate it to the real world, our world. In our world we are well informed with advancement and invention of genetic engineering. Following the history of scientific genetic engineering itself, we are introduce with Dolly, which is the first clone sheep, and then a few years later, in vitro fertilization is developed Robert Edward which is also awarded Nobel prices. So, our real life situation here is cleared, which is the invention and development of genetic engineering. This real life situation which finally make come out with our knowledge issue which we are about to discuss today which is how does scientific revolution convey the value of human?


Yana (Definition) : To make things clear, here I would like to give some brief definitions for some words in our knowledge issues and thus make it clearer and easier to be understand. Scientific revolution-advance in technology

Convey-to portrays

The value of human-the positive value of human

So I restate and rephrase our KI back which is, in what way the advance in technology shows the positive value of human? Before we go further discussing our KI, I would like to brief further on the meaning of the words in our KI. Scientific revolution is a part in natural science which the nature of science subject itself to be obsolete. It keeps changing from day to day according to the condition or the environment. According to the physicist, Thomas Kuhn, scientific revolution is like any other revolution in which one system is replaced, dramatically by another system. The invention of scientific revolution is actually to overcome the flaws in the recent technology. The inventor tried to create something in order to give benefits to the society. Example of scientific revolution is in the evolve of telecommunication. Few years back, we use telephone just for texting and calling, but now with the advancement and the invention of smart phone, everyone can make a video call. Same goes to the medical field, which from traditional surgery to a laser surgery which far more advance and cost less complications. It is undeniable that scientific revolutions have its own purpose and from it, the value of human is conveyed. The scientific revolution does convey the positive value of human but to certain extent. So today, we would like to discuss the way scientific revolution portraying the value of human which we specify just now to the moral value of human.


Juon (First claim) : So, I will like to agree with Yana that the scientific revolution does convey the positive value of human but to certain extent. So how does it convey? So my I will come out with my first claim which is the first way that scientific revolution conveys the value of human is through emotion of the human itself before the scientific research are being done. Emotion of the human here is defined as the emotion of empathy. The empathy of human towards others. Why? Because the human feel empathy to see others suffer from diseases and what-not which these suffer people are unable to cure or cannot be cure perfectly due to imperfection of the recent technology. This emotion of human which is empathy finally lead to invention of new technology in other words it lead to scientific revolution in order to help the suffers. By this invention the flaws in technology is covered and it going towards perfection. We take an example of Wilhelm Conrad, the inventor of radiation therapy. Being expert in physics, he had invented this radiation therapy in order to save patient who are suffer from cancer. From his personal experienced facing a cancer patient lead him to invent something using his knowledge in order to help these patients. He tried to figure out the solution which can give a better life to the majority of the society. He invented the radiation therapy which using radiation to kill cancer instead of using drug which may lead to dangerous effect to human in the past. From the statistic he managed to reduce the amount of dead of cancer patient by 30% in 1896. From this example itself we can see that how emotion leads someone to have empathy followed by curiosity and finally the invention of or act to do something for the community. The feeling of curiosity born after empathy is due to the curiosity of a person on why these recent scientists and technology cannot help people effectively. What are the flaws and imperfection of that recent technology? Thus lead them to invention thus helping orders. Thus, my first claim which is scientific revolution conveys the value of human is through emotion of the human itself before the scientific research are being done.


Dila (counter claim): I agree with Juon saying that scientific revolution conveys the value of human is through emotion of the human itself before the scientific research are being done. However, I would like to say that we cannot say that empathy really convey the moral value of human. This is because, sometimes the emotion of empathy by human itself may goes against the principle of humanity. The principle of humanity here is for human to be good and have the feel of sympathy and empathy towards human and others living organism. Why I am saying so? This is proven by the consequence and the cost that it takes during the process of scientific revolution itself. Human such as scientist, researcher do experiments on animal or other living things in order to find the best result in their investigation that they claims to give benefits to majority of the people. For example, the vivisection, this is a process of using animals for experiment. We take an example of the cancer treatment. The scientists use mice as a tester in their investigation. The mice were injected by the experimental chemicals or being exposed to radiation which cause harm. Almost all of the tested mice are suffering and die due to the experiment. In the United Kingdom, almost 3milions experiment are carried out on animal each year. This is absolutely an ethical issue. These cruel and immoral which portrays the value of heartless, selfish and violence in human is absolutely against the value of human. The scientists here are wrong in which they are only focus on human but they forget that animals also have much right to live as human. So, I would like to say that yet the scientific revolution conveys the value of human through emotion of the human itself before the scientific research are being done but not during the process of scientific revolution itself due to inhumanity been portrays during the process.


Juon (Counter- counter claim) : Yes Dila, you are right saying about the consequence during the scientific revolution which is inhuman as we human, kill animals throughout the process is absolutely against the humanity principle which is for human to be good and have the feel of sympathy and empathy towards human and others living organism. However, it still emotion influence oneself in doing scientific research. The empathy which born from emotion does exist before, during and after the process of scientific revolutions and this is where human have to make a right decision. Yes, we cannot deny that ethical issues have risen but we have set the policy and rules to do this. The Organization for Economic Co-operation,(OECD) and Development which its memberships are almost all country in the world including us Malaysia agree with 3R’s principle which are replacement, reduction and replacement. In facts, the scientific method also in need of these kind of experiment in order to gain objectivity. The scientific method is a process of inductivism whereby observations are made of the world around us, a hypothesis is formed based on these observations, an experiment is created to test the hypothesis, based on the results of the experiment conclusions are drawn from which laws are formed, theories can then be established by relating the specific laws to wider contexts. The importance of the experiment is paramount in the scientific method in that a good experiment must, firstly, have a level of controllability to limit what can adversely influence the accuracy of the results. Secondly, there has to be a quantifiable measure (measurability) to the experiment so that there is a level of accuracy and objectivity to the results. Finally, the experiment must have repeatability in that the experiment could be repeated over and over again to confirm the results of the initial experiment. Thus, with the need of scientific method as well as the 3R’s principle which allows human to perform experiment on animals. The scientists are allows to perform experiment on animals in some condition that they must preserve the animal, minimum the amount of usage without compromising the objectives of the project, as well improvements to procedures and husbandry which minimise actual or potential pain, suffering, distress or lasting harm and improve animal welfare


Yana (Claim 2): I agree with Juon saying that the value of human are still been portrays through emotion either it is before, during and even after the scientific revolution, and the use of animals are right as long we use the 3R’s principle develop by Organization for Economic Co-operation and Development, OECD which is agreed by most of nations all around the world. So here I come out with the second claim which is scientific revolution convey the value of human through reasoning. This is where reasoning comes in. Reasons come based on logic. Reasons are needed as the truth is difficult to be established. Some decision in scientific revolution is really subjective which involve emotion in it, so reasoning is needed. Reasoning is defined as the process of using known facts to arrive at new facts. In this way reason can help us arrive at new facts or new knowledge but only as long as the original facts we put into the process are correct and the process itself is reliable. When we are saying about reasoning, we can also relate it to epistemology. Epistemology is the branch of philosophy defined as “the study of human knowledge.” Like TOK, epistemology involves questioning our sources and the nature and accuracy of our knowledge in the hope that we will develop a more informed understanding of what we know and don't know. That is, enabling us to become more epistemically aware. Basically, in epistemology we are facing two serious epistemological problems. The first one is How can we determine which facts are true? And also, how can we determine which facts are important? We need to answer those two questions in order to gain a strong argument. By answering those question, the value of human is portrays through the determination of human to come out with strong argument. Reasons come when the logic and strong argument exist. Scientist found out that scientific revolution would give benefits to majority of society. For an example, the invention of nuclear power plant. Nuclear power plant generate greater amount of energy with less cost. Moreover, the use of the nuclear energy keeps the air clean and preserves the earth climate which contributes a sustainable development in the world. Sustainable development is the development that good for the present as well as for the future generation. Although, the process to build power plant is highly cost, the scientist, researcher have done a lot of research in this area in order to give benefits to human. This portrays the value of determination in human itself. The determination is because of the strong argument to benefits the society throughout the scientific revolution. With the logic and the strong reason, decision is made. Scientists believe that this scientific revolution have beneficial to mankind. This evoked the determination in oneself in justifying scientific revolution.


Dila (counter claim): Yana was right thou, but I believe that not all people can accept the reason. The perception involved may lead the reason to be not strong enough to be trusted. The moral value of human which is determination is somehow shows that people are too selfish. Because they have reasons and they always believe in it, but they ignore other opinions. Thomas Kuhn (1922-96) speaks of paradigm shifts in scientific thought over time. Science is by no means smooth progress and undergoes a series of revolutions when scientists discover shortcomings in the current paradigm and, therefore, put forward new ways of looking at things and with it new theories. Kuhn refers to periods of normal science, when people are generally happy with the paradigm and work with it. Popper would, perhaps, be infuriated by these periods of normal science. In a paradigm shift not everyone is converted to the new way of thinking. A paradigm shift will only occur should a critical mass of people be will to question the existing paradigm and for revolution to subsequently occur. Arguments will still continue as some people still cling to the old paradigm. It often needs the old, some say 'conservative', people to die for the opposition to the new paradigm to dwindle. As paradigm shifts are very much a choice between competing theories, how do we may the choice as to which theory we go along with? While we would like to think that prime motivation of scientists is in discovering the truth, there are other motives for scientists in determining the scientific agenda. Arguments over motive in science are of termed priority disputes. The motives are somewhat questionable such as gaining a reputation, jealousy, ambition, social status and public recognition. Scientists are also influenced by the funding that is available for research and, as a result, are lured to those fields. Also for political reasons scientists may be discouraged from working in certain fields as opposed to others that receive less of a critical eye. There is also the pressure for scientific reasoning to conform with the values of both the scientific community and society at large. All these factors, perhaps, place rational thought in science in a different light? For example, the Tokyo incident in 11 March 2011, which destroyed the power plant and made the area contaminated with radiation. Many of them especially people live nearby are suffering from this incident. The perception of scientist that Yana said earlier are all gone, due to this incident. Where is the clean air? Where is the sustainable area? The community scare and not agree with the power plant built at their community area but the scientist and government of Tokyo still continue their power plan base on the reason they hold on, not the reason of the community. So now, we can see that there are no values of human here. Reason does shows that people are too determine and passionate but somehow it also show people are too selfish by standing with their reason ignoring others.


Yana (Counter-counter-claim) : I agree with you Dila, seems that reasons is somehow involve biasness in it and reason does shows that people are too determine and passionate and somehow it also show people are too selfish by standing with their reason ignoring others. I believe with the involvement of the authority. The reasoning will not come with biasness. Authority can be defined as the power and right of a person to use and allocate the resources efficiently, to take decisions and to give orders so as to achieve the organizational objectives. Authority must be well- defined. All people who have the authority should know what is the scope of their authority is and they shouldn’t misutilize it. Authority is the right to give commands, orders and get the things done. The top level management has greatest authority. Authority always flows from top to bottom. It explains how a superior gets work done from his subordinate by clearly explaining what is expected of him and how he should go about it. Authority should be accompanied with an equal amount of responsibility. Delegating the authority to someone else doesn’t imply escaping from accountability. Accountability still rest with the person having the utmost authority. Other people are continual sources of information. Such information, however, is always second-hand knowledge - or third-, fourth-, or nth-hand knowledge. It is all "hearsay." The farther it is removed from our own personal experience, the more caution we must exercise before accepting a fact-claim. All of our historical knowledge is acquired in this way as is most of our knowledge of the sciences. We can't experience the past or personally repeat every experiment, so we must trust the specialists and accept, though not blindly, the discov­eries they record for us. They key thing with knowledge from authority is that it can be double-checked and the work of scientists and historians is continually being ‘double checked’ as other workers in the same field (even sometimes us in our classrooms) repeat their experiments or investigations. A healthy cynicism of sources, the development of the skills required to check facts and an awareness of which sources are more or less reliable is a good way to ensure that the knowledge we receive from authority is as good as it can be. An example for authority is the incident of 9/11 which killed most of the people. The government of united state blames the Islamic community for that attack whereas Islamic community said it is a corruption or inside work of the united states government itself. These situations prolong until the arrival of non-government association which study about this incident, like The National Institute of Standards and Technology (NIST) has come out with their claim saying that, the incident are cause by the US inside conspiracy itself, and totally not related with middle east and al-Qaeda. See, the involvement of authority sort of can solve the problem and the truth and the better way is appear without biasness.


Dila (conclusion) : So, now we have arrived to conclusion of our discussion. Our KI, which is “how does scientific revolution convey the value of human?” I would like to say that, this KI answered throughout the discussion. The conclusion will be, yes, the scientific revolution conveys the value of human throughout the scientific revolution by the emotion and the strong reasoning in the human himself before, during and after the revolution occurs to some extent. The extent here is due to ethical issue comes by during the process of scientific revolution which we human do not portrays the humanitarian principle, but as long we follows the 3R’s principle which is agree by all the nation all around the world, it is ok to do experiment on animal as long the replace, reduce and refine is applied. The extent is also because the biasness in making perception in order to come out with a strong argument to be believe by all. Someone may be affected with their personal experienced, political views and even their religion. The authority plays it roles in deciding which reason or argument is reliable and valid as the authority do not have biasness and are far more convincing. I guess that is all for our presentation today. Thank you.


That's all. I hope it will be helpful :)

IELTS guide

It has been 2 years more or less, the day that I was sitting for IELTS. Anyway, I made it and got 6.5 each component. So here I put along some notes which i prepared myself. I hope it helps. If u have any questions, just email me at email_najmi@yahoo.com, or find me at any link on the right side of this blog. Thank you :)







Speaking preparation.


by najminawawi

-dont speak so fast

-let it be slow but smooth and gramatically correct

-speak louder so it can be heard clearly..(its recorded)



1)encounter wild animal?

-wild animal(those roving around without orner)-as the name describe-it is wild-wild means fierce-and fierce means dangerous-and we face something that is dangerous-we most probably run-maybe some are to scare and stand still-if u asking me, either am i going to run or just standing there stand still whenever i encounter this wild animal.. i believe i will run! from my past experienced, actually i have not much experienced in encountering thse wild animals, as u know im leaving in sort if urban area not a rural are, so there have been not much of these wild animal..however, if im thinking back in the past during my childhood where there was a time I am staying with my grandmother and grandfather at the village- u know, it is the village- when we say village-off course there will be many animal roving around like chicken,duck,cat, swan and- that time im still a kid, where i love to play around and i have this one rubber band- a strong and a good one-the duck with its duckling rove around and i shooted.. and eventually hit one of the duckling.and i guess its dead..the big angry mama of the duck-suddenly came after me- i forgot what happend-but as far as i remembered the i was lying on the ground and the duck was on top of me..and im just crying..


2)birthday celebration?/what is the most happiest moment in ur life?

when it come to birthday-i believe that it should be the happiest moment for every single person in this world- a birthday is where everyone around u give appreciation of knowing u-in other words they are trying to say-thank you to be born in this world-for me, yes i do celebrate tbirthday-with family-friends-and as well in virtual world-celebrating with faily is great- usually when it come to a birthday of one of the family member we went out for a dinner-its not a usual dinner-but its sort of grand dinner-we went to the hotel-or some big and famous restaurant-thats how i celebrate my birthday with the family-on the other hand, the way of ceelebrating birthday is quite different-u know-im leaving in the hostel-living with all these friend, make u knoe that if tommorow is my birthday-its mean that tommorow im gonna be dead-why? because at hostel, we have this kind of celbration call prank! actually i was sleeping at that moment when suddenly they wake me up and lift mne up-brought me to toilet and the event started-throwing all those eggs,and some flour-im all dirt,,when it comes to virtual world-i mean game-where in game with have guild-and my guildies do wish and give me some item.


3)a place where u living?

-home-a place that for every person in this world which i would say that to be the most comfortable place that one will ever have- why? because we are familiar with almost everyhing-u knoe it will be weired if u dont know the wat to hospital if its ur town-so, for me-i'm living at Pekan pahang. Geographically it is at the southern of penicular Malaysia-if we are from here-kl-so we must go southern- so pekan is actually a royal town- actually malayhsia have 3 royal town and one of it-is Pekan the royal town-its a place where king live- in fact-our prime minister-drseri najib also originated from here pekan- i can say that the town is well equiped with hospital, school, shooping complex-and we actually have golf course and as well as polo-u know sultan and prime minister living there-so its quite a grand place-oh ya- pekan is having this one fact that it shares with venice-yup venice that popular tourism place-there share the fact that these is the 2 only place in the world that its land is lower than water level..im not lying-im seriously telling


4)ur house?

-house-a place that i would say that evry single person in this world which is most comfortable with- we have our total freedom as there is no outsider-and if there is-they are just our family- are u shy with ur familly?-off couse no- so it is a place where we are most comfortably with-so my home located at pekan pahang-its not too big nor too large-its enough for us a family of six living hapilly with a room for every single brother and sister-lets take a look at the area outside the house at first-so basically there is a car park enough for 4 cars-our family only have three cars my dad,my mom and mine-so there is still a place for any visittor-we have balcony where we have our aquarium there inside living the arowana-its a gold arowana-its always calm me whenever i come and see it swim-at the back of the house we have watertank tower and also a place where we wash our clothes-the house is surrounded by the gate wall-so its quite private-inside the house we have living room where my family and I having a time watching any movies togather-we also have another living room which is actually reserved for any visitors-the kitchen where we cook-and a dining room where we eat


5)tell me about ur room

well,when it come to a room-its a place well i can say a private place where we can do anything without others bothering us- in other words its a secret place where we can have the most privacy-not forgetting it is the place where we are the most comfotable with-so, in my house there is actually 5 rooms, each for each siblings of mine and one for my parent-since i'm the oldest, i mean among the siblings- so im having the biggest room in comparisons with my other siblings-my room located near to the living room-the second living room-so what are there in my room- like a usual room, i have a bed, big enough for me to roll 5-6 times-i dont have any big teddy like my sister did but i do have a lot of books-novels that i read-at one corner of the room in front of the bed i have the most precious computer-its where i play any on9 or off9 game-and i can say that it is the most place im spending sitting and playing whenever I come to my room-to the left of the computer there is a window-which i can have a view of roadway-its not a beautiful sight as u are just seeing the road-but its enough to make me relax and having a fresh air-I also have television where i play Ps2 and also a study table.


6)how about pet? do u have any?

Pet-well i can say animals that we are happy to live with-when talking about pet, i guess its a common for malaysians to have either dog or cat as their pet-honestly speaking-i dont have any of these two animals at my house, why? they are fur-ry, and noisy-but we do have an aquarium-its arowana what we kept in aquarium- it was back then during 20010 if im not mistaken where my family and I went to pet shop and bought this tiny little gold arowana- a size of a finger at that time at a cost of 150 something-and today that arowana have been as big as my arm- i'm glad to see it living happy and becoming fatter and fater each days. so what do we feed it- about 10 kilometer away from my house there is a pet shop, that is where we get its food-u know what? we feed this arowana with a living cricket- dont worry cricket wont bite we bought about 30 of them and keep it in another small aquarium-we put along some newspaper in it-so, for each day-we feed arowana with 3 of them- whenever its come to feed time-i love to watch how the arowana slowly moving behind that cricket-and suddenly make a jump and eat the cricket- u know, it's like dragon catching its prey.


7)tell me about your self?

Hello and good morning-my name is wan mohd.....-im 20 years old- I am a happy go lucky person- the eldest of four siblings- living at Pekan Pahang-my dad works as- wheras my mom work as teacher(ustazah) -I have sat for my SPM at the malay college kuala kangsar- I got a good spm result and continue my study at IB Mara College Banting studying medicine - and i'm about to continue my study abroad- I dream to contribute towards the society by becoming a good doctor in the future-for me a doctor is a key of anything-as i am having this idea which says that how come a prime minister wanna be a good leadr if he's not in good health, teachers wanna teach future generation if they are also not in good health and so do the others-i want to make sure eveyone is happy and trying as much as possible to put a smile on their face- as saying goes a great happiness is not when u're happy but its when u make others feeling happy-im quite a sportman-im not just become a nerd studying the books but im also playing futsal almost evey evening- in my opinion playing is a must for a student to ensure he/she will be healthy in order to give the best in study.


8)tell me about your hobby? you must have one won't ya?

Hobby- well hobby generally is what a person most likely to do during their free time-yes I do have hobby-I love to play futsal-you know, as a student sport is very important for m to ensure a good and healthy lifestyle so that i can perform well in the class-so, almost every evening i went to the court along with my friends and playing futsal. Futsal is just like football, it just that it's playing in a smaller number of people and the size of the court are not tas big as a football field-for me futsal is wonderful-im in love with futsal because of the art in it-u know what-in futsal we have this kind of style which we call as the art of dribbling-as u can see in football there is not much dribbling but passing-very opposite to the futsal where we drible-the many people we can get through by dribbling indicate our technique-if we can dribble beautifully passing through 3 to 4 guys i can say he/she is a good futsal player- you know, i have never regret of becoming a futsal player as im believe it's worth - i still remember a quoation from this doctor- when we are at the moment of exhilaration,our mind tend to wire up, in other word we are getting smarter-see, by playing we can be smarter as well.


9)which artist you thing the most famous and had influeced a lot?

Artist from my point of view is an individual that become the idol of people. In Malaysia we do have many artists,and the one that i favour the most is aeron aziz-he's a great actor-acting in kl gangster-siti saleha and many more-I even went to a teather FOR 'badai Semalam'-yesterday storm-where he acted as Karim-its very awesome to watch him acting right infront of my eyes-so how did he as an artist can influence people-as saying goes-the clossest example is yourself- so, when i look back of what and how i have been influenced by this man-im influenced with his ideal shape-my friends and I went to the mall heading to fitness shop and buy the dumbell-its for the first time in my life ever thinking of buying that kind of stuff-and if u see how he dress up-u will noticed that he well mostly body fit shirt-and once again its influence me to do thae same- PDF is a good place where i can have these kind of body fit shirts


10)what do u think about fashioned?

In my opinion fashion is what people call a trend- I guess it is a trend coming from artist- fashion is somehow related to the artists-they used artist as their new released product model-people tend to follow of what their favaurite artist or idol are wearing- as a teenager like me, even me myself also follow this kind of trend to follow the trending. The last time i went to mall i bought a new released swatch watch- i dont actually know know the main reason im buying it, it just being me to buy a new good stuff, especially a new released one- being a person following this kind of trending also have its benefits. I believe whenever we are wearing something good and new offcourse we will have a good self esteem-high aplomb toward themself- and maybe they can gain respect maybe from their friends or maybe their workers at the office.


11)what kind of food do you like?

Food-its what we human need in order to servive- so, where we can have these foods in order to survive-actually,we are lucky to be in Malaysia which is well known as a paradise of food-everything is here-u dont need to go to india to taste indian foods or indian cuisine and as well china if u want to taste chinese foods because all of them are here in Malaysia- to be honest I love all kind of foods, whenever it comes to food i will cheerfully eat them up- but among of them i love fried rice the most-a malay cuisine- fride rice can come from various kinds sch as chilies fried rice, chicken friend rice and many more- in fact fried rice is an easy one to be cooked-so its not a problem if im at the overseas as i can easily cook them up-I learnt the way to cook fried rice from my mother-and i love it so much


12)do you read book? what kind of book u like?

There are many kind of books that I read, I dont like article and litrature much but i do love stories. I have some novels in my collection-most of them are fiction like Harry Potter- in fact I also read old stories like cathcer in the rye. The most recent book that i read is to kill a mocking bird-which is a story of a nigger suspected in raping a white, actually its a good story-which telling us not to be a racist-and how the world is being seen in the eyes of kids-so we must shows a good example to them- by reading books i believe it help much in vocablary and as well develop imagination capabalities.


13)when is it the last time u visit to the zoo?

Last time i visitted to the zoo was just a few months back-zoo is a place where we can see a lot of animals which are originated from all over the world-In Malaysia we have 2 famous zoo-the first one is at Kuala Lumpur and the second one is at Melaka- In my opinion the Zoo of Melaka somehow larger than the one at Kuala Lumpur-the last visit that I go is the zoo of Melaka-so, in the zoo,there are elephants, giraffe, hypothalamus and many more-so i guess the most happinest moment inside that zoo is when im be given a chance to play with a snake-its a big fat yellow snake-im not sure what its name-but im preety greatful as it's my first time holding that reptile-and actually i even took a picture with that snake as a memoir-we do not left the opputunity for joining the night safari-its a trip where we loadded into a jeap and we rove around the zoo at late night seeing what are these animals are doing by night.


14)do u like music?

Yes I do like music-i believe, when it comes to music eveyone will love it especially teenagers-as for myself I love music so much as music always accomponied me whenever i'm studying- infact if im studying without music-it will be easy for me to fall asleep-when i was in form 4-i love my chemical romance band as well as their songs-the black parade, teenagers-they are such a great songs-but nowadays im kinda change from mcr to another band which is paramore-misery bussiness and what not- i also love adele songs-adorable voice-given voice-skyfall-life will be lacking without music-infact music indicate the mood and musi are such powerfull stimulant-why?-coz music can alter emotion as well-where it can cheer up for those who are sad-and some motivational song like ketty perry song fireworks really boost someone spirit whenever an individual is having a depression


15)how about drawing? do u love to draw?

yes i love to draw-my drawing are not bad and not too good as well-back then when i was a little kid- i used to draw many of things-especially the character-such as goku and as well other manga charachter- drawing is easy actually- my way is that i will copy the drawing of the character many time first-memorise the way to sketch and finally try to draw it without looking at any reference- i still remember back then-where i used to have my own comic- maybe three of them if im not mistaken-i still having them at home-whenever i fell bored i will get and read them up-its funny when u read ur drawing when u was a kid-believe me-on the other hand-now im getting older-my art skills are more toward the drawing of human internal organ and what not- why?-studying medicine which is necessary for me to remember the way to draw organs-whenever i feel bored sometimes-im still drawing the manga characters- i love drawing very much


16)what do you think of origami

I love origami so much-i spent most of my childhood doing origami-fyi, i have never been to kindergarten- i went too-but just for a few days-but somehow i hate school-and dont want to go to kindergarten-so im staying home-my mom is so good in doing origami- so she teached me a lot-on how to make an origami-its from a simple of a jet to as complicated as a dragon-origami is the art of folding paper- when im bored-i will look for some rough or used paper and start folding it-among of all origami-the one that i love the most is the bird-its easy- i love it in the sense that it look calm and cute- fyi-last month i went to langkawi having a volunteer program there-helping the kids-i tought them how to make an origami-and they love it-kids love origami-and origami can make kids stay still-so u dont have to worry of them jump of the window and what not


17)gadget. do u have any?

Yup i do, living in this modernise era really made those gadget a necessary-i do have smart phone where i can easily online-ask for direction-act as reminder for important thinggies to do-very helpful- in my car i do have gps-malaysia is not big- but it city is large-and the roads are puzzling-i need gps in order to help me in finding the way - as a music lover I do have i pod-where im always listening to musics when i fell i need too-whenever i feel bored-whenever i feel sleepy whenever it comes to study-what i ust need to do-is just put that cute earphone over my ears-gadget is very helpful-without it i guess we lost soething precious in this world-without it the time that is golden may not be fully utilized-why must u buy a newspaper when u can easily read it by using ur gadget-it will take time for u to buy newspaper-to flip the pages-messy-with gadget our life become easier.


18)have u ever met important personal?wht do u feel?

Yes i do-he was our prime minister-dato seri najib-actually it was during my aunty wedding ceremony which took place at pekan- fyi im living at pekan-dato seri najib also originated from pekan- im not quite sure the relationship between my grandfather with him-but my grandfather invited him to come to my aunty wedding and he did come-it was a grand event-where my grandfather house were fully decorated-there is a yellow carpet along the way from outside the house into the house-dato seri najib at that time was not yet a prime minister of Malaysia-if im not mistaken he was minister of justice at that period of time-im about at the age of 15 years old that time-so im not just saw him from far-i followed my father when he went to see dato seri-and have a conversation with him-so i did have a handshake with him thaht time-its a great opputunity- now he's the prime minister of Malahysia-i can proudly say-that guy one have come to my house.


Writing



prepared by najmi nawawi


PART 1

• You should write at least 150 words.(to 200) dont make it too long

• You should spend about 20 minutes on this task.

• 4 pharagraphs

• simple present tense

• find out..what is the data similarities? European countries? public transport? (canada,mexico, us {north america}/uk,sweeden ,italy {europe})

• any data that is double or tripple of another?


Introduction

-This diagram provides an overview (piture of processing)

-fifteen days period of time

-Over the past 30 years

-Figure 1 gives the number of

persons who died; Figure 2 shows the percentage breakdown of females who received a new flu vaccine; and Figure

3 gives the number of cases of flu before and during the epidemic.(more than 1 figure)

-The table shows that the figures for imprisonment in the five countries mentioned indicate no overall pattern of

increase or decrease. In fact there is considerable fluctuation from country to country.(if there is no overall pattern)


Points

-This percentage gradually declines by 10-20%

-(example)Only 40% of 40-49yr olds and 18% of over 49yr olds studing for career reasons

-Conversely, the first graph (on the other hand)

-increases dramatically in late adulthood

-It drops rapidly to 32%

-decade(indicate 10 years)

-Throughout the century(100 years)

-was minimal until mid-century (50years)

-grew steadily/rose more slowly

-the table illustrates(shows)-by contrasting(comparing)

-sedentary(not physically active)

-per annum(years)

-alternatively(other solution:maybe cheaper one)

-The overall trend shows fluctuation with slight Increased towards the end of the period.

-40,000/120,000 (the comas)

-30 times less-Interestingly (small size but high yield)

-12 kms to the north-west

-dinner sales during the week peaked on Friday

and then dipper down as the weekend set in.

-'think about averange'

-climbing rapidly to a peak(graph)

-Overall, one notable trend seems to be

-Since then(change in trend,in the same line graph)

-394 kilometres


conclusion

-It is unclear whether employer support is only for career-focused study, but the highest level is for those students who mainly study for career purposes.

-With a population of 176 million, the figures for Brazil indicate how high agriculture water consumption can be in some countries.

-The prison population in the United States increased rapidly from 1970 to 1980 and this must be a worrying trend.

vocabulary

-accommodation (stay/home) -district (area/region/place)-incorporate (including)-pleasant(comfort)-essential(important)-approximately-enthusiasm(interest/passion)-accommodate(fit/suited)-funds being spent-prior(earlier) : Gaining work experience prior to -insist(ask/promote)/ turn it in (submit)-weekend-epidemic vs pandemic(world)graduation helps-20 milion(true)/ 20 millions (false)-households-'single-parent mothers'/the disabled-peer group( friends)-recreational activities (playing)


Dont do

-sentences are long and confusing

-don't repeat word that has been used


Part 2


Introduction

-To a large extent, I believe that..




I hope this can be useful. Ignore all those mistakes I have done, since it is just a notes. All the best folks!