Prenote

Assalamualaikum Ya Akhi, Ya Ukhti.

Semua yang tertulis di dalam blog ini datang dari benak pemikiran si penulis yang melihat dunia dengan caranya tersendiri. Bukan menulis untuk memarahi apatah lagi memerli atau memaki. Namun semuanya untuk sama-sama kita renungi dan bermuhasabah diri.

ah skemanya.

Tuesday, June 15, 2010

Crocs

Nowadays, crocs have became 1 of the famous brand in Malaysia. Crocs has became the new style nor trend. Unfortunately the crocs logo`s was exactly look like the name of Allah.

Kebetulan atau sebuah penghinaan?

 Astaghfirullah..Fuhh.. judge them by yourself..





Totally the same..isnt?

Our Iman can be sold for just RM 20.00!! Macam tu je.


Comment by pak wa


IMHO, benda ni buat aku ragu-ragu. i don’t fancy crocs because i thought they look hideous, tapi for those yang ragu-ragu dan risau, tak perlulah pakai lagi. yang memang tak kisah tu, terserah.


Comment by shahid

Saya taknak berdebat tapi da logo memang jelas boleh dibaca Allah tanpa perlu alteration. Lengkap dengan sabdunya. Sama ada disengajakan atau tidak bukan isu tapi ia boleh mengguris hati orang beragama Islam. Kalau crocs tak sengaja baguslah tapi kenalah cepat2 tarik design tu. Tapi kalau lepas dah tau ni taknak tarik jugak, itu jelas terang dan bersuluh sengaja nak menaikkan darah orang Islam. itu je isunya.



Judge them yourself.. Tepuk dada tanya iman ya akhi ya ukhti.

Friday, June 11, 2010

Pedang Islam

Islam ialah agama yang mengutamakan kesejahteraan, bahkan islam itu sendiri bermaksud aman dan sejahtera. Benar, dan tidak dapat dinafikan, itulah kebenarannya. Namun kita jangan lupa, bahawa islam juga mempertahankan kesejahteraan dan keamanan di muka bumi ini. Kita bukan sahaja mencintai keamanan dan kesejahteraan bahkan kita turut mempertahankannya. Jika terdapat di muka bumi ini penindasan, kekejaman atau kekufuran maka islam bangkit memperbaiki keadaan dengan tegas. Islam itu kuat dan digeruni musuh islam. 




Namun hari ini, tidakkah kita melihat seakan-akan umat islam itu sendiri makin hilang rasa gah dengan islam di dalam diri mereka. Kadang-kadang ada yang merelakan sahaja kemaslahatan dan kepentingan umat dicabar dan dipijak, dengan alasan islam itu menuntut umatnya menjadi pemaaf. Sikap apologetik berlebihan. Benarkah begini islam yang sebenar?


Maka ketahuilah sahabat, kamu telah tertipu dan terpedaya dengan bisikan syaitan. Mana mungkin umat islam itu merelakan sahaja islam dipijak dan ditindas. Keimanan yang sebenar menuntut kita untuk memperjuangkan islam. Islam itu mengajar kita menjadi adil, yakni meletakkan sesuatu pada tempatnya. Ada masa kita lembut dan ada masa kita keras. Bukan lembut sepanjang masa hingga dipijak dan bukan juga keras sepanjang masa hingga menjadi orang yang keji. Namun islam menuntut kita adil bertindak sesuai berdasarkan keadaan.


Saya ada satu soalan yang best untuk para pembaca sekalian, cuba jawab dengan jujur,


“Malukah kalian jika saya katakan islam sebenarnya tersebar dengan mata pedang? Malukah kalian?”


Hah? agak-agak apa jawapan kita. Silap-silap ada yang kata ana sesat pula. Islam tidak tersebar dengan mata pedang? Benarkah ini yang difikirkan kalian?


Maka ketahuilah ini sebuah pemikiran yang tidak tepat. Sebagai seorang islam, kita perlu berdiri dan berbangga, mengatakan bahawa islam turut tersebar dengan mata pedang.


Eh.. macam ganas je bunyi dia. “Islam bukan barbaric akhi.”

Benar sahabat, islam bukan agama yang ganas, namun kita jangan lupa bahawa islam bertindak mengikut keperluan. Islam tidak static macam air di dalam lopak yang merelakan dirinya dipijak, namun islam itu ialah bagaikan air sungai yang mengalir. Air sungai itu sejuk dan menenangkan bukan? Cuba kita halang aliran air sungai dengan batuan, sampai satu masa air sungai tetap akan meningkat tinggi dan seterusnya melepasi batuan. Begitulah analoginya islam, ianya memang aman dan sejahtera, namun jika ada yang menghalang dan menindas, maka islam bangkit melemaskan halangan.

Lihatlah pula kepada sejarah, islam mempunyai ramai jeneral perang yang digeruni musuh islam sepanjang sejarah kebangkitan islam seperti Khalid Bin Walid Khalid ibn al-Walid, Muhammad Al-Fatih, Salahuddin Ayyubi, Abu Ubaidah bin al-Jarrah, Sa'ad bin Abi Waqqas, Tariq Bin Ziyad, Syurahbil bin Hasanah, Abdullah bin Aamir, Amru Bin Ash dan ramai lagi. Ramai bukan? Ini baru sedikit yang saya senaraikan, bahkan islam telah melahirkan ramai singa-singa agama yang gagah mempertahankan islam. Bahkan pembaca sekalian, baginda Muhammad S.A.W. juga ialah seorang jeneral perang yang sangat hebat. Lihatlah sirah, bagaimana baginda telah memenangi banyak siri perperangan menentang musuh islam.


Maka jelaslah disini bahawa islam itu bukanlah lembut setiap masa, namun islam itu sifatnya mempertahankan keamanan dan kesejahteraan. Maka usahlah kau malu untuk mengatakan islam tersebar dengan mata pedang. Sebab memang islam tersebar dengan mata pedang! Berbanggalah.


Tanamkan rasa gah dengan islam. Kita memang cintakan keamanan dan kesejahteraan, namun sebarang unsur mencabar keamanan dan kesejahteraan umat islam khususnya, maka kita bangkit dengan berani mempertahankannya. Inilah jiwa orang islam yang sebenar. Bangunlah singa umat yang tertidur.

p/s : Gambar hiasan : Bukan selalu saya nak pakai serban. Hihi.

Wednesday, June 9, 2010

Untukmu sahabat

Waaaaa..
miss them so much..

Macam tak percaya,
It has been 2 years since I left SMKSP.

I don't know how to describe my love toword them.
Just crying deep inside. I will pray for all of you.  Moga Allah menjaga kalian semua.

Oh god, blessed our friendship.


You are friendly, kind and caring

Sensitive, loyal and understanding

Humorous, fun, secure and true

Always there... yes that's you. 

Special, accepting, exciting and wise 

Truthful and helpful, with honest blue eyes 

Confiding, forgiving, cheerful and bright 

Yes that's you... not one bit of spite. 

You're one of a kind, different from others 

Generous, charming, but not one that smothers 

Optimistic, thoughtful, happy and game 

But not just another... in the long chain. 

Appreciative, warm and precious like gold 

Our friendship won't tarnish or ever grow old 

You'll always be there, I know that is true 

I'll always be here... always for you.

Tuesday, June 8, 2010

Jangan malas

Malas merupakan salah satu sikap yang memang ada dalam diri manusia. Sikap malas lah yang membuatkan seseorang malas berusaha dan tidak mengendahkan masa hadapan. Terdapat beberapa punca yang menyebabkan seseorang menjadi malas iaitu:

1) Kurang motivasi diri
2) Terpengaruh oleh orang lain
3) Kurang dorongan diberikan
4) Pengambilan ubat yang melemahkan mental dan fizikal
5) Tubuh letih


Untuk menjadi orang yang berjaya, sikap malas tersebut harus dibuang dan gantikan dengan cara hidup baru. Orang malas selalu nya akan rugi oleh itu adakah kita mahu tergolong dalam orang yang rugi itu? Berikut merupakan cara mengatasi masalah malas:


1) Mendekatkan diri dengan tuhan agar terhindar daripada hasutan syaitan
2) Banyakkan membaca buku atau kisah motivasi
3) Tanamkan sikap positif
4) Ingat akan tanggungjawab kepada diri dan keluarga
5) Tetapkan matlamat hidup
6) Mengambil makanan yang menyalurkan vitamin kepada tubuh
7) Selalu berfikir kesan sikap malas
Jadi, maksudnya sikap malas tidak akan mendatangkan faedah kepada kita dan ia hanya menyebabkan kita kerugian. Apa yang kita rugi? Kita telah rugi masa, tenaga yang tak dicurahkan, peluang yang seharusnya kita dapat, rezeki yang sepatutnya kita perolehi.

Sebenarnya saya baru balik kem GALAS, Untuk persiapan bagi menghadapi SPM. Najmi jangan malas! (monolog dalaman). Doakan saya.


Sunday, June 6, 2010

Ulama vs Daie


Dua title yang bebeza, namun tidak mustahil untuk berada di dalam sebuah sosok tubuh yang sama.


a. Dia ialah seorang pendakwah dan dalam masa yang sama dia adalah ulama.

b. Dia ialah seorang pendakwah namun dia bukanlah seorang ulama.


Ulama ialah orang yang alim dan tempat menjadi rujukan orang ramai. Konsep ulama’ boleh ditakrif dengan berbagai difinasi yang berlandaskan latar belakang kesarjanaan atau disiplin ilmu masing-masing. Perkataan ulama’ itu adalah kata jamak dari perkataan “’Arab iaitu ‘Alim. Kemudian lahir pula perkataan ‘Alamah iaitu orang yang benar-benar mengerti atau mengetahui dengan mendalam hakikat sesuatu.

Manakala daie pula ialah mereka yang mengajak ke arah kebaikan. Daie ini tidak semestinya alim dan mempunyai kesarjanaan. Namun mereka menyeru masyarakat untuk menuntut ilmu. Mereka mengajak masayarakat untuk mendekati para ulama. Daie yang bukan ulama terbatas dalam hal-hal yang tertentu. Contohnya, mereka tidak boleh mengeluarkan fatwa atau menghukum hal-hal tertentu atas dasar ilmu mereka yang tidak sempurna.

Maka, apa yang penting disini ialah, kita perlu memahami bahawa seorang pendakwah itu perlu menyedari tugas, ilmu, dan kemampuan dirinya. Inilah sifat yang penting di dalam jiwa daie original. Kita tidak mahu melahirkan daie yang syok sendiri sehingga mengangkat diri mereka sama taraf dengan ulama.

“Sehingga berani mengeluarkan fatwa. 

Sehingga berani mentafsir al-Quran dan hadis tanpa ilmu dan berguru. 

Sehingga berani menghukum itu dan ini sesuka hati.”


Ini bukan daie, namun ini namanya ulama google. Seringkali hujah atau pendapat yang diberikan oleh golongan ini datangnya dari sumber-sumber yang tidak sahih. Berguru dengan ustaz google, membuat diri menjadi gile-gile. Sedangkan kaki tidak pernah menjejak di pondok, telinga tidak penah mendengar talaqi dan tangan yang tidak pernah membelek helaian kitab.


Ianya akan menjadi sebuah kerosakan yang besar apabila daie yang bukan ulama salah faham akan tugas dan tanggungjawab mereka. Kerosakan ini berlaku apabila seseorang yang tidak layak suka meletakkan dirinya sebaris dengan para ulama.


Oleh yang sedemikian, penting untuk seorang daie itu menyedari hakikat tugas, dan kemampuannya. Menjadi seorang daie itu tidak semestinya mengizinkan kita bertindak sebagai seorang ulama. Namun seorang daie perlu berusaha membawa orang lain untuk mendekati para ulama. Inilah kefahaman seorang daie original yang tidak berlebihan dalam menjalankan tugasnya.


Ulama ialah guru kepada pendakwah muda, dan para pendakwah muda ini menyampaikan ajaran guru mereka kepada masyarakat.

Friday, June 4, 2010

Budak Usrah

“Harap je pergi usrah, subuh pun tak bangun.”


“Buat apa pergi usrah, kalau jadi macam kau, belajar pun result teruk.”


“Aku tak cakap usrah tu tak elok, tapi kau kena tahu apa yang lagi utama.”

********

Ayat-ayat diatas saya kira ialah antara ayat yang sering didengari bukan? Seringkali usrah disalahkan. Menjadi satu bebanan kehidupan yang membuat orang menjadi gagal. Budak usrah lemah itu dan ini.


Pada pandangan saya, apa yang dikatakan itu tidak kena pada tempatnya. Kebiasaannya orang yang mula-mula berjinak dengan usrah pasti menghadapi masalah yang seperti ini. Sebab itu tak pelik ada yang boleh asyik dan leka dengan game sedangkan dia ialah seorang budak usrah. Bahkan ada juga yang hisap rokok mungkin, tapi dia budak usrah. Mereka semua ini ialah diperingkat awal tarbiyah. Mereka baru menerima tarbiyah dan baru mula belajar berjinak-berjinak dengan usrah. Namun dengan cepat kita menampar dan menyepak mereka dengan hujah yang menjatuhkan tahap gigabytes, terabytes punya. Ini suatu tindakan yang sangat kejam sahabat.


Mereka yang mula berjinak-jinak ini seringkali kecewa dan putus cinta dengan usrah. Kata-kata dan tomahan rakan sebaya terhadap dirinya membuatkan dirinya benci akan usrah dan seterusnya menjauhinya.


Orang baru nak berubah, namun kita menilainya serba serbi. Kita melihat kekurangan yang dimiliki bagaikan suatu yang besar menutupi segala yang lain. Sedangkan banyak lagi kebaikan yang dia dapat sejak memasuki usrah.


Begitulah kita perlu memahami dan lebih berhati-hati dengan tutur bicara kita. Kadang-kadang kita sibuk risaukan orang lain tapi lupa untuk melihat diri sendiri. Kita cakap budak usrah itu bermasalah, namun apakah kita yakin kita tiada masalah? Mungkin zahirnya nampak seperti tiada, namun tepuk dada tanya iman.


Tarik nafas.. cuba bau hidung sendiri. Ada bau?

“Err akhi, hidung sendiri mana ada bau.”


Tahupun.. itulah kita manusia, bau orang lain cepat menghidu, tapi bau diri kita sendiri, kita tak kenal pula. Sebab tu kita mudah mengkritik, tapi sukar untuk bermuhasabah. Sebab itu kita mudah memandang, tapi sukar merefleksi diri. Kadang-kadang kita perlu kurang berbicara dengan orang lain, agar kita lebih banyak berdialog dengan diri sendiri.


Saya yakin, mereka yang mengikuti usrah sekian lama, dan memahami fikrah dengan sebaiknya pasti mampu menjadi seorang yang cemerlang. Baik dari apa sudut sekalipun. Bahkan ini telah pun dibuktikan oleh ramai murabbi atau orang lama usrah yang berjaya.


Kerana hakikatnya usrah itu mengajar seseorang untuk menjadi berdisiplin, bijak mengagihkan masa, cemerlang semuanya terutamanya dari sudut rohani. Mereka yang sudah lama dalam tarbiyah ini pastinya, suatu ketika dahulu pernah melalui perjalanan yang sama, dan ini semua ialah pahit manis perjalanan tarbiyah.



Yakinlah, usrah bukan bebanan, berikanlah masa untuk budak-budak usrah membuktikan diri mereka. Satu hari nanti insyaAllah, mereka bangkit dengan penuh bergaya. Tarbiyah itu sendiri ialah bertujuan untuk mendidik kita, dan mendidik itu bukan magic, wingardium laviossa atau expecto petroneum bagai, kerana ianya perlukan masa. Masa inilah kita membesar dalam tarbiyah. Mungkin tak nampak sekarang, satu hari nanti kesannya itu pasti jelas kelihatan. Bersabar dan yakinlah.


“Akhi.. kenapa perit sangat hidup dekat dunia ni?”

Kalau dunia ni indah, sudah pasti kita tidak berhajat kepada syurga.

Ukhwah Fillah

Ramai yang mengikuti usrah, dan tidak kurang juga ramainya orang yang tak kenal apa itu usrah. Seorang daie yang original pasti memerlukan sebuah usrah yang original.

Ada orang cakap, kalau tak join usrah tak semestinya aku tak beriman. Jawabnya macam ni, dan orang beriman itu pastinya mencintai apa-apa yang dapat mendekatkan dirinya kepadaNya. Dengan usrah kita saling ingat mengingati, bermuhasabah diri dan ingat kembali tujuan kita dihidupkan di muka bumi ini. Kalau beriman, mestilah hatinya suka akan usrah.

Orang cakap usrah ni untuk dapat kawan sama-sama menuju ke syurga. Ukhwah fillah gitu.

Benar, namun ukhwah fillah itu bukanlah perkara yang paling utama. Usrah yang sebenar menyediakan kita untuk bersedia berjuang mempertahankan islam. Usrah yang sebenar bukan sekadar basah-basah ukhwah fillah. Namun ia jauh lagi hebat dari itu.

 


Hm. Macam mana nak tahu usrah kita ni bukan sekadar usrah yang basah-basah?

Senang je. Bukak buku nota usrah. Cuba baca apa yang dah kita tulis. Agak-agak lah kan. Kalau Zionist baca buku nota usrah ni mereka takut tak? Kalau tak takut, maknanya ada something wrong la dengan usrah kita.


Usrah yang sebenar juga bukan pada meeting seminggu sekali bawah pokok itu. Namun usrah yang sebenar ialah apabila sudah tamat sesi usrah di bawah pokok. Interaksi selepas itu di luar usrah itulah usrah yang sebenar.


Naqib dan Naqibah usrah


Setiap usrah akan diketuai oleh naqib atau naqibah usrah. Tanggungjawab mereka ialah untuk memastikan kelangsungan usrah dengan jayanya. Sikap amanah ialah satu yang sangat penting untuk dimiliki oleh ketua usrah ini. Hal ini sangat penting bagi memperoleh kepercayaan anak usrah. Naqib dan naqibah usrah bertindak sebagai pemberi nasihat dan cuba memberi langkah penyelesaian bagi setiap masalah yang dihadapi oleh anak usrah mereka. Namun jika sikap amanah tidak terdapat dalam diri kita. Bagaimana mungkin anak usrah mahu berkongsi masalah mereka dengan kita.


Anak usrah akan mudah selesa dengan abang dan kakak usrah yang pandai menyimpan rahsia. Jika hilang sikap amanah ini, maka hilanglah kepercayaan kepada naqib atau naqibah. Jika hilang kepercayaan ini, seterusnya institusi usrah akan roboh dan tidak mampu berdiri lagi.


“Jika usrah itu umpama rumah, maka amanah itu ialah tiang rumah. Roboh tiang rumah, maka robohlah rumah itu.”


Seringkali kita mendengar, naqib atau naqibah usrah menyalahkan anak usrah. Contohnya, anak usrah enggan menghadiri usrah. Dengan hujah yang menjatuhkan, anak usrah dipersalahkan oleh naqib atau naqibah usrah.


“Dia tak faham perjuangan, itu sebab dia tak datang usrah.”

“Dia nak usrah yang enjoy-enjoy je. Bila usrah serious, dia tak datang.”

“kalau ada makanan baru nak datang, kalau tak takde datang.”


Saya kira ayat-ayat diatas ialah ayat yang sering dikatakan oleh para naqib dan naqibah apabila berhadapan dengan masalah dengan anak usrah. Maka ketahuilah, ini ialah satu sikap yang salah. Ini bukan menyelesaikan masalah, namun ini hakikatnya melarikan diri dari masalah.


Seorang naqib atau naqibah itu perlu berusaha semampu boleh dalam seni memikat hati anak usrah. Inilah cabaran yang dihadapi apabila kita menggalas tanggungjawab sebagai daie. Janganlah begitu mudah menyalahkan mereka, kerana kadang-kadang kekurangan itu datang dari kita sendiri. Muhasabah diri dan seterusnya memperbaiki diri. Jadilah seorang daie yang bertanggungjawab terhadap anak usrah, jangan dengan mudah menghukum dan menyalahkan.


Anak-anak usrah

Namun sedemikian, bukanlah segalanya terletak di bahu naqib dan naqibah usrah. Kerana tarbiyah ini hakikatnya untuk anak-anak usrah. Jika kita sendiri yang tidak mahu ditarbiyah, maka datanglah naqib pandai masak macam mana sekalipun pasti tidak dapat membuat kamu berpuas hati. Gituh.


Jika mahukan tarbiyah, 

Maka kita memang perlu belajar untuk bersusah, 

Mana mungkin tanaman akan berbuah, 

Jika keringat tidak diperah, 

Tanpa ikhlas dan tabah.