Prenote

Assalamualaikum Ya Akhi, Ya Ukhti.

Semua yang tertulis di dalam blog ini datang dari benak pemikiran si penulis yang melihat dunia dengan caranya tersendiri. Bukan menulis untuk memarahi apatah lagi memerli atau memaki. Namun semuanya untuk sama-sama kita renungi dan bermuhasabah diri.

ah skemanya.

Sunday, August 30, 2009

Saya vs saya

Kemerdekaan.

Kenapa perlu tahu perihal merdeka? 

Agar kemerdekaan itu dihargai. 

Kenapa perlu dihargai? 

Agar sejarah tidak berulang. 

Kenapa perlu tahu sejarah? 

Agar mampu perbaiki diri. 

Kenapa perlu perbaiki diri? 

Agar kita jadi makin kuat. 

Kenapa perlu jadi kuat? 

Agar yang hak itu mampu ditegak dan batil dicegah. 



Erti kemerdekaan bagi setiap individu pastinya berbeza. Namun intipati kemerdekaan itu tetap sama yakni kebebasan. Kebebasan dari penindasan, kekejaman dan ketidakadilan pada diri sendiri, masyarakat, negara, dan agama. Kemerdekaan paling penting perlu dikecapi oleh setiap diri kita ialah kemerdekaan dari nafsu. Hatta, dijajah nafsu sendiri yang bermaharajalela. Menuntut kita memuaskan diri, jauh dari jalan yg diredhaiNya. Medan pertempuran 'saya bertemu saya', ialah pertempuran paling besar yang perlu dihadapi diri kita. Jika mampu memenangi pertempuran ini, insyaAllah pertempuran kemerdekaan yang lain pula akan menjadi mudah. Letak tangan kat dada masing-masing, kita sendiri tahu apa yang nafsu kita dambakan.



Kuatkan kaki melangkah dengan jejak iman dan taqwa agar nafsu itu mampu ditundukkan. Kurunglah nafsumu di dalam penjara kukuh yang dibuat dari iman dan taqwa. Jauh lagi kuat dari adamantium.

InsyaAllah saya ada satu video menarik tentang merdeka. Nanti saya share.